יעלון: שיתוף פעולה מודיעיני הוא אתגר, אך מכפיל כוח עצום

שר הביטחון התייחס בנאומו בכנס המודיעין והיחידות המיוחדות לאתגרים הביטחוניים על רקע שרשרת הפיגועים ביו"ש, ההתרחשויות הדרמטיות בחצי האי סיני ומצבו של אסד בסוריה

יעלון: שיתוף פעולה מודיעיני הוא אתגר, אך מכפיל כוח עצום

קרדיט צילום: שי נווה

"באווירת הרמאדן מלהיטים את הרוחות בפיגועים. בירי או סכינים. יכול להיות שאלו פיגועים של ארגונים [לא של מפגע בודד]. מזהים מאמץ של חמאס לחדש תשתיות בכסף איראני ביהודה ושומרון. אולי זה חלק מזה. דחיפה גם מטורקיה שעברה מדמשק לאיסטנבול. חברה בנאט"ו שמאפשרת הוצאת פעולות טרור משטחה. מול זה מרכזים מאמץ סיכולי. בסופו של דבר אנו נגיע אל שולחי המפגעים.

"היה גם פיגוע קשה היום בצפון סיני המסונף לדאעש. עשרות הרוגים. אמצעי לחימה בתחום הנ"ט והנ"מ. ליבנו עם העם המצרי.

"אני גדלתי בצבא שהמודיעין 'פינק' אותי, יחסית לצבאות אחרים. כאשר מדברים במודיעין בכל הרמות , צריך לתאם ציפיות בין המפקד לקברניט. שניהם רוצים מאה אחוזים מודיעין. המטרה היא להבין איך מנהיגים חושבים.

"אנשי המודיעין של היום נדרשים מידי שבוע לפתוח תיק חדש. רק בסוריה מעל 30 ארגונים שונים. זה אתגר לא פשוט. ממנהיג אחד, יש שלושים. אסד שולט רק על 25 אחוזים מהשטח.

"בתחום הגיאו-פוליטי יש שינויים תכופים. כל שבוע יש שינויים. גם כאלו חברתיים. התקשורת כבר לא נשלטת היום רק על ידי ממשלות. הדור הצעיר חשוף לרעיונות מבחוץ. האחיזה של ההנהגה מכורסמת בגלל הרשתות החברתיות.

"מלחמה אחרונה של צבאות הייתה ביום הכיפורים. המודיעין של אז היה יותר פשוט. אי אפשר להסתיר חטיבת טנקים או שדה תעופה. היום האויב נעלם. בעזה, צריך להגיע למחבל שלבוש באזרחי ויושב בבית קפה. מודיעין של מטרה שמבינה שמחפשים אותה בשילוב זמן חיות קצר - זה אתגר.

"השינויים הטכנולוגים של הצד השני , למשל בתחום הסיגינט, הוא יכול להשתמש ביותר אמצעים. היום זה מערכות באינטרנט מוצפן, מכשירי קשר לוויניים , סלולאריים , הכל עם הצפנות. צריך לדעת לאסוף בכל הספקטרום. זה פותח הזדמנויות. היתרון הטכנולוגי שלנו כמדינה מעמיד את המודיעין הישראלי בקדמת העולם.

"השילוב של שינויים בטבע האיום מציב מציאות משתנה. ומי שלא שואל את עצמו כל יום מה השתנה, הופך ללא רלוונטי. מתכונן למלחמה הקודמת. אחד השינויים העיקריים הוא מודיעין בזמן אמת. ב'צוק איתן' הכוחות המתמרנים לוו במטריה מודיעינית של זמן אמת. זה חוסך חיים. אם אתה לא מגלה את הנ"ט בהתקלות, אלא מישהו אומר לך מבעוד מועד, ניצחת. זו המשמעות.

"עניין שיתופי הפעולה בין זרועות וארגוני מודיעין לכדי היתוך מודיעיני הוא קריטי. זו בעיה גם במדינות אחרות. היכולת לעבוד ללא גבולות, בעבודה מטריציונית, זה אתגר. אבל זה מכפיל כוח עצום. גם שיתוף פעולה בין מדינתי הוא הכרח. אלו יכולים להיות איראנים או ג'יהאדיסטים. אי אפשר לכסות לבד את כל הגלובוס. את זה אפשר לפתור רק בשיתוף פעולה גלובלי. חל שינוי לטובה מאז אירועי התאומים. אבל אין בזה די. מדינות המערב והערביות המתונות מתמודדות עם טרור. שיתוף פעולה הוא הדרך שלנו לנצח". 

אולי יעניין אותך גם