יחסי ישראל ואזרבייג׳ן יוצאים לאור

לאחר שנים ארוכות של יחסים תחת לרדאר הברית האסטרטגית של ישראל עם אזרבייג'ן נחשפת בביקור של שר הביטחון בבירה באקו

יחסי ישראל ואזרבייג׳ן יוצאים לאור

שר הביטחון בבאקו (צילום: אריאל חרמוני, משהב"ט)

לאחר שנים ארוכות של יחסים מתחת לרדאר יוצאת לאור ברית אסטרטגית שיש לישראל עם מדינה מוסלמית- שיעית עשירה בעלת גבול ארוך משותף ארוך עם איראן: אזרבייג'ן. עכשיו ניתן לספר כי מדובר במדינה המספקת 40 אחוז מתצרוכת הנפט של ישראל, על פי פרסומים זרים, שטוענים בנוסף כי היא קונה ציוד צבאי במיליארדי דולרים, בנוסף לרכש אזרחי של מיליארדים נוספים.

הברית האסטרטגית נחשפת במלוא משמעותה (כמעט) לאור ביקור של שר הביטחון משה (בוגי) יעלון בבאקו בירת אזרבייג׳ן, לרגל התערוכה הביטחונית הראשונה בתולדות אזרבייג'ן המכונה ADEX. לנוכח הקשרים המיוחדים בין הארצות, לא פחות מ-20 אחוזים משטח התצוגה הוא של חברות ישראליות (כולל ביתן של מערכת ישראל דיפנס, שהיא שותפת מדיה באירוע).
 
יצוין, כי זוהי אינה פעם ראשונה שבה שר ביטחון ישראלי מבקר באזרבייג׳ן אבל זו פעם ראשונה שבה ניתן ביטוי פומבי לביקור. עד כה, אזרבייג׳ן, שלה מערכת יחסים מתוחה עם שכנותיה, כולל איראן, לא הבליטה את הקשר המיוחד עם ישראל. אגב, שר ההגנה של איראן שהיה אמור אף הוא להגיע לתערוכה, ביטל את השתתפותו ברגע האחרון.

היחסים המיוחדים עם אזרבייג׳ן, עכשיו כבר אפשר לספר, החלו להתפתח זמן קצר אחרי התפרקות ברית המועצות והפיכתה למדינה עצמאית, בשנת 1993. אפרים סנה, שהיה אז חבר כנסת, הציע לראש הממשלה יצחק רבין ליצור ברית אסטרטגית עם המדינה, ויצא בשליחותו לפגישה עם הנשיא, שהצליחה מעל ומעבר למצופה.

כעבור יותר מ-20 שנה, ביקור בבאקו השבוע הוא חוויה מהממת: העיר העשירה כוללת אינספור ארמונות ומבני פאר בעלי סגנון מזרחי לצד קניונים עם מיטב המותגים המערביים, שילוב של מזרח, מערב והשפעות העידן הסובייטי. כל נהג מונית מקומי יודע להגיע שישראל ואזרבייג׳ן הן very good friends, והשגריר רפי ברקן אמר לאורחים הרבים ממערכת הביטחון שנמצאים השבוע בבאקו, כי מדובר במדינה עם אפס אנטישמיות. המופתי של המדינה תרם אפילו להקמת בית כנסת והשתתף בהכנסת ספר תורה. השפה האזארית מזכירה את השפה של השנים מטורקיה, אך שונה ממנה.

מבחינת ישראל, ברורה חשיבות הברית האסטרטגית: מעבר לקשרי המסחר והביטחון, אורך הגבול בין איראן לאזרבייג׳ן הוא לא פחות מ-440 ק״מ. אזרבייג׳ן עצמה מוציאה לאור את יחסיה עם ישראל למרות המורכבות הרבה של קשריה הבינלאומיים: יש לה יחסי קרבה מתוחים עם איראן שבה ״מיעוט״ של 30 מיליון אזרים וברית עם טורקיה שעוינת עם ישראל. לעומת זאת, יש לה עימות קשה עם ארמניה השכנה האחרת ויחסים מתוחים עם רוסיה, כאשר המתח פחת באחרונה בעקבות ביקור של הנשיא ולדימיר פוטין.


בין כל המדינות ששוכנות לחופי הים הכספי יש עימותים כלכליים חריפים על משאבי הגז והנפט שנמצאים בתוך הים. ביתני החברות הביטחוניות המובילות של ישראל , כולל רפאל, תעשיה אווירית, אלביט מערכות, ארונאוטיקס ותעש, מרשימים מאוד. למעשה, הם מאפילים על נוכחות של כל מדינה אחרת. יתרה מכך: לארונאוטיקס הישראלית יש בבאקו מפעל מל״טים, בשותפות עם הממשלה המקומית. המפעל קרוי על שמו של הנשיא המייסד של הרפובליקה, שהוא אביו של הנשיא הנוכחי.

האם הברית עם אזרבייג׳ן יכולה להתערער ואף ״להתהפך״ כפי שקרה עם מדינות מוסלמיות לשעבר, שהיו בנות ברית, כגון איראן וטורקיה? כל מי שנוכח השבוע בבאקו (כמעט) בטוח שהברית הזו חזקה מקודמותיה, ושבבאקו לא ניתן למצוא אפילו טיפת עוינות ברחוב כלפי ישראל. להיפך. אפילו בימים הסוערים של "צוק איתן" הברית לא התערערה ולו במעט.

***
תמונה: 
שר הביטחון עם עמוס מתן, מנכ"ל ארונאוטיקס
מנכ"ל רפאל, האלוף (מיל') ידידיה יערי עם נשיא אזרבייג'ן בביתן רפאל בתערוכת ADEX
ביתן ישראל דיפנס בתערוכת ADEX בבאקו

אולי יעניין אותך גם