טרור יהודי במדינה יהודית

בעקבות רציחתם של תינוק פלסטיני ואביו בכפר דומא, ליאור אקרמן, בכיר לשעבר בשב"כ על האתגרים שעומדים בפני אנשי מערכת הביטחון בהתמודדות עם טרור המופעל ונתמך על ידי קיצוניים בשולי החברה הישראלית. דעה

טרור יהודי במדינה יהודית

נדמה שלא ניתן עוד להתעלם בשבועות האחרונים מסדרת האירועים האלימים והרציחות שמקורן ככל הנראה בטרוריסטים יהודים. שריפת כנסיית הלחם והדגים, הפיגוע הנורא בבית המשפחה הפלסטינית בכפר דומה, שאמנם טרם הוכח כי מקורו ביהודים אולם הכתובות שהושארו על הקיר אינן משאירות מקום רב לספק. גם רצח הנערה במצעד הגאווה בירושלים משתייך לקטגוריה הזו של טרור יהודי שכן כלל אין זה משנה אם הפשע הוא פשע שנאה או טרור על רקע לאומני. התוצאה זהה.

התחושה שעל פיה לכאורה קיימת עלייה במקרי הפגיעה של יהודים בערבים היא מוטעית. הנתונים מוכיחים אחרת. שב"כ הצליח לסכל במהלך השנתיים האחרונות לא מעט פיגועים מתוכננים ופעילות ההרתעה שבוצעה מנעה פיגועים נוספים והביאה בפועל לירידה בכמות ובהיקף פיגועי היהודים בערבים ביחס לשנים קודמות. אולם אל לנתון זה להטעות אותנו. סדרת האירועים המתרחשת לאחרונה מוכיחה כי השטח מבעבע ופוטנציאל הנפיצות שלו גבוה מאוד.

לכאורה קשה להשוות בין רוצחי החמאס והטרוריסטים האסלאמיים הקיצוניים לבין הרוצחים בשם הדת היהודית. אולם מסתבר שרב הדומה על השונה. במהלך חקירת השב"כ וחשיפתו את החולייה שביצעה את הצתת כנסיית הלחם והדגים, התגלו מסמכים רבים שנכתבו ונקראו על ידי פעילי החולייה. חלק מהחומר הזה כבר היה מוכר לחוקרי השב"כ מאירועים קודמים. חלקו אף פורסם בבלוגים ציבוריים ברחבי האינטרנט. התמונה המצטיירת מחומר זה היא מדהימה. האידיאולוגיה הבסיסית של הפעילים הינה להחזיר את מלכות ישראל לימיה הגדולים מתקופת התנ"ך. הכוונה היא להקים מחדש את בית המקדש, לגרש או לחסל לחלוטין את כל עובדי העבודה הזרה שהם כל אלו שאינם יהודים, להמליך מלך יהודי בכל שטח ארץ ישראל ולהחזיר עטרה ליושנה.

הרעיון הזה כשלעצמו אינו חדש וכתות משיחיות רבות דגלו בו בעבר ודוגלות בו גם כיום. ההבדל הוא בנכונות לבצע פעילות אקטיבית על מנת להשיג את היעד הזה. מהמסמכים שהתגלו עולה כי הפעילים בשטח מקבלים הנחיות על מנת לגרום לשתי התרחשויות עיקריות: האחת היא עזיבתם של הערבים את המדינה והשנייה היא יצירת מלחמה כוללת באיזור שתגרום לזעזוע איזורי שיביא להחזרת גדולתה של מלכות ישראל. חלק מאותם מסמכים כולל הנחיות מדוייקות להכנת בקבוקי תבערה והשלכתם לתוך בתים או מסגדים. כל האמצעים כשרים ואין חפים מפשע.

האידיאולוגיה הזו מזכירה בדיוק את התפיסה הפונדמנטליסטית של הזרם הסלפי-ג'יהאדיסטי באיסלאם הקיצוני. אותו זרם ממנו יצאו ארגוני האחים המוסלמים, החמאס, דאעש ואל-קעידה.

בפועל מדובר על עשרות בודדות של בני נוער המתגוררים על הגבעות הנטושות ברחבי יהודה ושומרון. הם אינם לומדים בשום מסגרת חינוכית ולא מצייתים לאף סמכות רבנית. השב"כ יודע לזהות אותם ולאתר אותם ואף להצביע על פעילות ההסתה שהם מבצעים. אולם הקושי המרכזי בסיכול פעילותם נוסע מקשיים חוקיים ומגבלות משפטיות המקשות על איסוף הראיות והצגתן בבתי המשפט באופן שיביא להרשעתם.

בעיה נוספת וקריטית לא פחות, היא הגיבוי היחסי שהם מקבלים מבכירים בהנהגת המתנחלים בשטחים, מרבנים קיצוניים שונים ואפילו מחברי כנסת המייצגים את האוכלוסייה ממנה הם מגיעים. אותם נבחרי ציבור המשתייכים למפלגה האחראית כיום על גיבוש הסטנדרטים המשפטיים והחמרתם. הדיסוננס הזה של הפוליטיקאים יוצר בעצם מצב של שיתוק משפטי. המשמעות היא שמה שהיה הוא שיהיה. לשב"כ יש את הכלים המקצועיים וההבנה המודיעינית המאפשרים לו לפעול בקרב אוכלוסייה זו, לחשוף מידע רב ואף לעצור את הפעילים ולסכל את פעילותם. שיטות העבודה המבצעיות והמודיעיניות של השב"כ כמו גם שיטות החקירה, זהות לאלו המופעלות כנד טרור פלסטיני ואולם הבעיה נעוצה במגבלות משפטיות. המגבלות החוקיות והקלות שבה נוהגים בתי המשפט בנאשמים אלו, מביאים למצב שבו האכיפה וההרתעה אינם מהווים עוד איום על הפורעים.     

השילוב של יד רכה, היעדר הרתעה וגיבוי פוליטי של נבחרי ציבור לחלק מפעילותם של אותם פורעי חוק, מדרדרים את המצב ומקרבים אותנו צעד נוסף גדול לפתחה של האינתיפאדה השלישית במקרה הטוב. במקרה הגרוע יותר אנחנו מדברים על מלחמת עולמות ודתות שבה הקיצוניים המיליטאנטיים קובעים את הקצב ואת היקף הפעילות ואילו הממשלים המתונים והרוב השקט, רק נסחפים ביחד איתם אל תוך המערבולת הנוצרת מהואקום של היעדר העשייה.

הדרך היחידה לעצור את ההסלמה היא בשינוי אמיתי ודרמטי בהתייחסות הממשלה כולה לתופעה הזו. החמרת הענישה, הרחבת סמכויות ארגוני המודיעין והאכיפה בחוק, הורדת רף הטיפול המניעתי  והסיכולי גם לרמת ההסתה והפרסומים ולא רק לרמת ביצוע הפיגועים, לחימה נחושה ובלתי מתפשרת בארגונים, במובילי ההסתה, ברבנים ובתומכי נוער הגבעות.

ויפה שעה אחת קודם.