טיפים לרישום פטנטים חזקים בתוכנה

לאור החלטות חדשות של בתי המשפט בארצות הברית, עו"ד ג'פרי א. ברקוביץ, מספק מספר עצות לרישום מוצלח של פטנט

טיפים לרישום פטנטים חזקים בתוכנה

bigstockphoto.com

ודא שבקשת הפטנט שלך מתארת ותובעת שיפור טכנולוגי

בשנים האחרונות חלו שינויים ללא תקדים בדיני הפטנטים. אמצאות רבות בתחום התוכנה, הקשורות לעסקאות כספיות, אינן כשירות עוד לרישום פטנט על פי החוק בארצות הברית. ראשית, בנוגע למבחן הכשירות: כאשר אמצאה בתחום התוכנה נוגעת ל-"רעיון מופשט" – כגון העקרונות הכלכליים הבסיסיים העומדים בבסיס רוב העסקאות הכספיות, המבחן לכשירות לפטנט מצריך בדיקה של תביעות הפטנט על מנת לקבוע האם ישנם "אלמנטים נוספים מספקים" ההופכים את התביעות לכאלו שניתן לראותם כיישום של רעיון מופשט ולא כרעיון מופשט גרידא.

בעוד שקשה לקבוע האם תביעה כוללת "אלמנטים נוספים מספקים", לא קשה לוודא שבקשות הפטנט שלך מתארות ותובעות שיפור טכנולוגי. בתי המשפט בארצות הברית קובעים כיום כי תביעות פטנטים עשויות לענות על מבחן הכשירות אם התביעות כוללות שיפור בתפקוד מחשב או אם הן יוצרות שיפור בכל טכנולוגיה או תחום טכני אחר. באחד המקרים שנדונו לאחרונה, קבע בית המשפט שתביעה באמצאה בתחום השיווק המקוון זכאית לרישום כפטנט משום שהאמצאה הייתה מעוגנת בטכנולוגיית מחשב שמטרתה להתגבר על בעיה הנובעת באופן מיוחד בתחום הרשתות מחשבים.

לפיכך, כאשר הנך מנסח את בקשת הפטנט שלך, הסבר כיצד אמצאת התוכנה שלך משפרת את תפעולו של המחשב. לחילופין, הסבר כיצד אמצאת התוכנה שלך מהווה שיפור בתחום טכני כלשהו. בליווי ניתוח אסטרטגי הולם, ניתן להשיג אחד מפתרונות אלו (או את שניהם) עבור אמצאות תוכנה – אפילו עבור אמצאות תוכנה הכוללות יישומים עסקיים וכלכליים, אפליקציות סלולר ופיתוחים אינטרנטיים אחרים.

ודא כי המונחים בתביעות הפטנט שלך ברורים וכי בקשתך כוללת הגדרות לכל מונחי התביעה

בתי המשפט אינם מאפשרים הסתמכות על לשון מעורפלת של התביעה, וקבעו כי על מונחי התביעה ליידע בעל מקצוע בתחום האמצאה אודות היקף האמצאה. חרף העובדה שהפתרון כאן עשוי להיות פשוט – ניסוח ברור של בקשות הפטנט – מדובר יותר באמנות מאשר מדע. הנסיון מלמד את מנסח הפטנט מה יש להגדיר, וכיצד להגדירו.

ודא כי תביעותיך ממוקדות בפעולות של שחקן בודד

הפרה מחולקת מתקיימת כאשר תביעת הפטנט שלך נוגעת לפעולות שבוצעו על ידי יותר מאשר שחקן אחד או רכיבי מערכת שסופקו על ידי יותר מאשר ספק אחד. לאחרונה, בית המשפט קבע כי לא ניתן להפר תביעות כאלו, אלא בנסיבות מיוחדות הנוגעות לספקים. זו תזכורת לכך שתביעת פטנט טובה אינה מסתמכת על פעולות שבוצעו על ידי יותר מאשר שחקן אחד או רכיבי מערכת שסופקו על ידי יותר מאשר ספק אחד. ניתוח אסטרטגי ראוי הנו צעד עיקרי ראשון לניסוח פטנט תוכנה ולהימנע ממלכודת של הפרה מחולקת.

אולי יעניין אותך גם