טביעות אצבעות ישראליות

שוק האוויוניקה העולמי הוא יעד משתלם לתעשיות הישראליות. בין אם מדובר בחלקים למטוסים צבאיים או אזרחיים, גם התעשיות הגדולות, וגם הקטנות, מוצאות את מקומן בשוק הרווחי

טביעות אצבעות ישראליות

מדינת ישראל אמנם לא מייצרת מטוסי קרב, אבל ניתן למצוא את טביעות אצבעותיה במבנה, במערכות ובתאי הטייסים, במטוסי קרב ומטוסים אזרחיים ברחבי העולם. חלק ניכר מטביעות האצבעות האלה שייך לתעשיות הביטחוניות הגדולות, כמו התעשייה האווירית, אלביט מערכות, רפאל ותעש, אבל גם לתעשיות ישראליות קטנות יותר יש חלק נכבד בנתח שוק זה.

מטוס הקרב העתידי של חיל האוויר, ה-F-35, אמנם מיוצר על ידי לוקהיד מרטין, אבל את הכנפיים שלו, דווקא ייצרו כאן בישראל, במפעלי התעשייה האווירית. הכנפיים יסופקו החל מאמצע 2015. מאז חתימת החוזה לייצור כנפי F-35 עם לוקהיד מרטין באפריל 2013, השקיעה התעשייה האווירית משאבים ניכרים במערכות ובטכנולוגיות המתקדמות הנדרשות לייצור הכנפיים. אפילו נחנך קו ייצור אוטומטי חדשני, ייחודי ומודרני. חלקן העליון של הכנפיים יהיה עשוי מחומרים מורכבים אשר פותחו באופן ייחודי עבור מטוס 35-F

גם באלביט מערכות לא נשארים מאחור. אלביט מערכות-סאיקלון, חטיבה בחברה, זכתה ביוני 2012 בחוזה של בואינג לאספקת חלקי גוף למטוסים, שיימשך שבע שנים. החברת העוסקת, בין השאר בייצור ותכנון של מבנים תעופתיים ממתכת וחומרים מרוכבים ושילוב ביניהם. בין השאר היא מייצרת ומתכננת מיכלי דלק נתיקים, נושאי פצצות ונושאי מטען למטוסי קרב ומטוסים אזרחיים. בין לקוחותיה העיקריים בחו"ל ניתן למצוא את בואינג, לוקהיד מרטין, ספיריט, בומברדיר, הוקר ביצ'קראפט ואיירסל; ובישראל: תעשייה אווירית, אלאופ, אלביט, אלישרא, משטרת ישראל, משרד הביטחון.

אלביט מערכות מעורבת גם בהיבטים אחרים של מערכות טיסה. במאי 2012 הודיעה VSI, חברה בת של אלביט מערכות, המשותפת עם רוקוול קולינס, על חוזה בהיקף של יותר מ-32 מיליון דולר, לאספקת מערכות ראש מסוג JHMCS לחברת בואינג. מערכת קסדת JHMCS מאפשרת לטייס לכוון את מערכות החישה והנשק של המטוס כנגד מטוסי אויב ומטרות קרקעיות, באמצעות הפניית הראש בלבד, ללא צורך בתמרון המטוס כולו. כמו כן מוצגים על גבי משקף הקסדה נתוני הטיסה הנחוצים לטייס לביצוע משימתו.

חברת כנפית מייצרת כקבלן משנה חלקים, הרכבות ומכלולים לתעשיית התעופה, לתעשיות הביטחוניות, מכשור רפואי ועוד. המוצרים מיוצרים מחומרים מרוכבים ומתכות, ושילוב ביניהם. השילוב בין טכנולוגיות ייצור חלקי מתכת וטכנולוגיות ייצור חלקים מחומרים מרוכבים תחת קורת גג אחת, מאפשר לכנפית להציע ללקוחותיה שירות ייחודי ופתרון מלא לצרכיהם. 

מוצרי החברה מורכבים במטוסים הבאים: במטוסי מנהלים של גולפסטרים דגמים , G150280G - דלתות אוויוניקה, פדסטל ופנל מכשירים תא טייס, חלקי מבנה – חלקים, תתי הרכבות והרכבות מפח עיבוד שבבי וחומרים מרוכבים. במטוסי נוסעים של בואינג מסוגי  7X7 - חלקי פח וחלקים מחומרים מרוכבים. במטוסי קרב: 15-F, 16-F, 18-F, 22-V ו- Eurofighter typhoon, במסוקים: 47CH, LYNX ובמטוס תובלה: C-17 - חלקים ותתי הרכבות ממתכת, חלקי צנרת, מכסים למיכלי דלק, מחסניות מוץ ונורים. במטוסי מנהלים בומברדיר גלובל (Bombardier Global), בומברדיר צ'אלנג'ר (Bombardier's Challenger), במטוסי הנוסעים בומברדיר דגמי CRJs ובמטוסי נוסעים בומברדיר - Cseries חלקי פח ועיבוד שבבי, במטוס הנוסעים אמברייר ERJ - חלקי פח ועיבוד שבבי, ובמסוקים – אוגוסטה ווסטלנד - חלקי פח ועיבוד שבבי.

חברת לייט אנד סטרונג (Light and Strong), המייצרת חלקים מחומרים מורכבים בתחום המבנאות לתעשיית התעופה הצבאית והאזרחית. בין השאר, מייצרת החברה חלקי מבנה עבור מטוסי המנהלים של חברת גלפסטרים המיוצרים בתעשייה האווירית. למשל עבור מטוס המנהלים G-280. למטוסים אלה מייצרת החברה חלקי מבנה גוף וביניהם את מסגרות חלונות המטוס ואת ה-Glare Shield, המכונה דשבורד, שזה המדף מעל פנל מכשירי הטיסה במטוס. החברה גם מייצרת אנטנות ורדומים, המותקנים במטוסי קרב בישראל ובחו"ל.

חברת בנטל המתמחה בייצור מנועים ומפעילים חשמליים, על פי מפרט דרישות הלקוח, התחברה באופן טבעי לחברות העוסקות בייצור מערכות מוטסות בארץ כמו התעשייה האווירית ורפאל ומייצרת בעבורם מרכיבים ומכלולי הינע חשמלי המשמשים במערכות המוטסות אותם הם מייצרים.

דוגמה לשיתוף פעולה כזה בין בנטל לבין התעשייה האווירית הוא רכיב חיוני של ההינע החשמלי במפעיל ליניארי, שפיתחה בנטל עבור חטיבת מל"מ. המפעיל משמש לייצוב צינור התדלוק במערכת מוטסת לתדלוק אווירי. על מנת לחסוך במשקל ולהבטיח את אמינות המערכת נבנה ההינע החשמלי ללא מעטפת משלו אלא הוכנס למעטפת המפעיל, כחלק אינטגראלי ממנו. לתוך החלל שהוקצה על ידי מתכנני המפעיל במל"מ עבורך ההינע החשמלי. בנטל הצליחה לדחוס לצורך יתירות שתי מערכות הינע רבות הספק. בכל מכלול הינע חשמלי כזה שבמפעיל שני סטאטורים ושני רוטורים של המנועים שני בלמים אלקטרו-מגנטיים ושני משובי מצב, כאשר כל מרכיבי ההינע האלו, רוכבים במשותף על אותו הציר. בנוסף, על מנת למנוע נזק למערכת התדלוק, או למטוס המתדלק באוויר, הורכבה על ציר היציאה המשותף של מערכת ההינע, מערכת מכאנית להגבלת מומנט הציר.

לחברת ראדא תעשיות אלקטרוניות ישנם שני מוצרי ניווט אינרציאלי: F-100 שהוא ג'ירוסקופ סיב אופטי, המבוסס על מערכת ניווט אינרציאלית - Fiber Optic Gyro (FOG) based Inertial Navigation Systems (INS), המותקן במטוסי קרב ובמסוקים, ו-R-200, שהוא סנסור מיקרו אלקטרו-מכני, המבוסס על מערכת ניווט אינרציאלית - Micro Electro Mechanical Sensors (MEMS) based Inertial Navigation Systems (INS), המותקן במל"טים הבינוניים של התעשייה האווירית וגם במטוס קרב, כמערכת ניווט לגיבוי.

בתחום האוויוניקה לראדא יש את מערכת וידאו דיגיטלי ומקליט נתונים - DVDR - Digital Video & Data Recorder, המתוקנת בהרבה דגמים של F-16, יגואר, מיג 27, מיג 29, סוחוי 30, T45, סופר טוקאנו (EMB-314) הברזילי, המסוק ההודי ALH, ובפוד לייטיננג; ומערכת מקליט וידאו ושרת נתונים -VRDS - Video Recorder & Data Server System, המתוקנת בכל מטוסי הקרב, התובלה והאימון, למעט מסוקים, בישראל.

מערכות אבטחה, תצפית ותצוגה

מוצרי חברת קונטרופ – טכנולוגיות מדויקות, הנמצאת בבעלות משותפת של חברות רפאל ואירונאוטיקס, כוללים מצלמות טרמיות ומערכות תצפית מיוצבות לכלי טיס ולמתקנים קרקעיים. היא מתמחה במערכות אלקטרו אופטיקה והיא מספקת לצה"ל פתרונות יחודיים. מטע"ד "יערות אש" DSP של החברה, הכולל מצלמה טרמית, מצלמת יום ומסך עזר, מותקן במסוקים של חיל האוויר, כמו במסוק הימי פנתר (יורוקופטר SA-565) ובסייפנים, במסוקי Mi-8 ו-MI17 (שהם זהים ל-MI-8, אך נחשבים לסדרת הייצור) במסוקי קאמוב 226 וביורוקופטר EC-135.

מערכות אוויוניקה בתחומי בקרה, ניווט והפעלה הן לב ההפעלה של מטוסים. מגוון יכולותיהן בכל שלבי התכנון, ייצור ואינטגרציה, מאפשר את התקנתם במטוסי ומסוקי קרב ובמטוסים אזרחיים. כך התפתח במרוצת השנים "קוקפיט הזכוכית" (Glass Cockpit) של מסכי תצוגה עם מסכי נגיעה, ואו לחיצים, המאפשר לטייסי מטוסי ומסוקי קרב, ומטוסי תובלה צבאיים ואזרחיים, לקבל מידע טיסתי ומידע ממערכות המטוס השונות וגם לשלוט על כלי הטייס בלחיצת אצבע. 

אסטרונאוטיקס ישראל היא חברה לטכנולוגיה ביטחונית, העוסקת בפיתוח ייצור ומכירה של מערכות אלקטרוניקה צבאיות ליישומים אוויריים, ימיים, ויבשתיים. סל המוצרים העיקרי שלה מורכב ממערכות אוויוניות וצגים חכמים, מחשבי נתוני-אוויר ומנוע, תצוגות עלית, מערכות ניווט אינרציאליות, מעבדי משימה ותצוגה, תצוגה מוטסת, מכשירים לתא הטייס, מערכות בקרת אש, שידות תפעול, מסכים ומחשבים מוקשחים, מפות דיגיטליות ומערכות ניהול משימה. החברה הינה חברה בת בבעלות מלאה של חברה אסטרונאוטיקס האמריקנית (Astronautics Corporation of America).

החברה קשורה למשרד הביטחון וצה"ל ולארגוני ביטחון נוספים בעולם. בין לקוחותיה נמנים: בואינג, לוקהיד מרטין, איירבוס צבאי, BAE, Nexter, רפאל, תעשייה אווירית, אלביט מערכות-אלישרא, ושתי חברות הודיות - Hindustan Aeronautics Limited (HAL) ו-National Aerospace Laboratories.

לחברה ישנם התקנות במטוסי הרקולס C-130H בברזיל, צ'ילה, אוסטריה ומדינה נוספת במזה"ת, והתקנות דומות במטוסי סיור ימי (P-3) ומטוסי הכוחות המיוחדים C-130H בארה"ב. מערכת תצוגות המנוע, למשל, Engine Instruments and Crew Alert System (EICAS), מותאמת במיוחד למטוסי C-130H. מערכת EICAS הינה מערכת המסווגת כמערכת קריטית (Flight Critical) והיא  מותקנת היום ב-43 מטוסי C-130 בכמה חילות אוויר בעולם. 

אסטורנאוטיקס גם עוסקת בתכנון, פיתוח וייצור של תיק טיסה אלקטרוני - (EFB) Electronic Flight Bag במטוסים אזרחיים רבים, כולל בואינג ואיירבס, ובמקביל בפיתוח וייצור של תיקי טיסה טקטיים - (TFB (Tactical Flight Bag ביישומים הצבאיים. מוצרים אלה מיוצרים בארץ ובחברת האם בארה"ב. תיק הטיסה האלקטרוני משמש לניהול מידע עבור צוותי האוויר, לביצוע משימות הטיסה, בקלות ובהתמצאות רבה יותר, מאשר ספרי המטוס מנייר הכבדים והמסורבלים. 

מוצר נוסף של החברה בישראל הוא צג חכם ומתקדם, בגודל של 7.5 סנטימטר, המסופק ללקוחות בארץ ובעולם. הצג הזה משמש להצגת נתוני המנוע וגם לאיומי לוחמה אלקטרונית (ל"א). הצג מותקן במטוסי קרב של חיל האוויר הישראלי ובמסוקים בהודו.

אסטרונאוטיקס סיפקה לחיל האוויר הישראלי מערכת ניווט ושליטה אווירית, וכן סיפקה מערכת EICAS למסוק תקיפה בהודו ומערכת Glass Cockpit למטוס אזרחי הודי, המכונה SARAS. כמו כן שותפה אסטרונאוטיקס בימים אלה בהשבחה של מטוסי מיג-29 במדינה במזרח אירופה והשבחת מערכת תצוגה עילית Up Front Control Display (UFCD) למטוס קרב של חיל האוויר הישראלי. בעבר סיפק צוות משותף של אסטרונאוטיקס והתעשייה האווירית פתרונות השבחה ל-T-38 - מטוסי האימון העיקריים בחיל האוויר האמריקני.