חטיבת הקומנדו החדשה

הושלם התרגיל הראשון של חטיבת הקומנדו, שמאגדת 4 יחידות מיוחדות, 'מגלן', 'דובדבן', 'אגוז' ו'רימון'. 

חטיבת הקומנדו החדשה

צילום: דו"צ

תג של יחידה אמור לספר עליה הכל. כמו העץ של גולני, השבע של חטיבה שבע של השריון, גם התג החדש של חטיבת הקומנדו, ששונה מאוד מהתגים הוותיקים, אמור לספר את הסיפור כולו. תג שבמרכזו סכין הקומנדו וחץ ההתקפה, שיכול להגיע גם מהאוויר וגם מהיבשה לתוך עומק שטח האויב. הסכין והחיצים משרטטים את האות ק' (קומנדו), וצבעי השחור והלבן מסמלים את העובדה שבקומנדו עובדים כל הזמן, ביום ובמיוחד בלילה.

בתחילת פברואר 2016, הרעיון שניסו לקדם כבר כמה רמטכ"לים, מומש על ידי רא"ל גדי איזנקוט וקרם סוף סוף עור וגידים בתרגיל ההקמה של חטיבת הקומנדו באזור בקעת הירדן. איחוד 4 יחידות מיוחדות עם מיומנויות שונות, מסורת שונה, פיקוד שונה וכומתה שונה לחטיבה אחת הוא אתגר גדול. זה היה האתגר שעמד בפני תא"ל אורי גורדין, מפקד אוגדה 98, אוגדת הצנחנים המובחרת שקיבלה לידיה את חטיבת הקומנדו, מי שפיקד על התרגיל יחד עם מפקד חטיבת הקומנדו הוא אל"מ דוד זיני.

זו חטיבה מיוחדת שמאגדת 4 יחידות מיוחדות בצה"ל: יחידת 'מגלן' - שפועלת עם אמצעים מיוחדים מאחורי קווי האויב, יחידת המסתערבים 'דובדבן' שפועלת בעיקר נגד מבוקשים בשטחים, יחידת 'אגוז' שהוקמה במקור בשנות ה-90 כדי להוות יחידת גרילה נגד החיזבאללה בלבנון ויחידת 'רימון', שהוקמה ב-2010 מחדש (עם שמה של סיירת 'רימון' המיתולוגית שפעלה בעזה בשנות ה-70 של המאה שעברה), כיחידת קומנדו מדברית כדי להתמודד עם אתגרי דאעש ושאר מריעין בישין בגבול המצרי ובעזה. במלחמה הבאה, נוכח 140 אלף הרקטות והטילים של החיזבאללה וכוח ההרס העצום שלו לעורף הישראלי, למתקנים האסטרטגיים ולבסיסי צה"ל, חטיבת הקומנדו תהיה מהיחידות הראשונות שינועו לעומק שטח האויב כדי לשבש את השיגורים שלו.

האתגר הוא עצום. אייזנקוט לקח ארבע יחידות שקשורות לפיקודים שונים, ליחידות שונות, להתמחויות שונות, לשיטות לוחמה וייעוד שונים בתכלית, והכפיף אותן למפקד אחד: אל"מ דוד זיני, שצמח בגולני ופיקד בעצמו בעבר על יחידת 'אגוז,' ומי שהוזעק ב'צוק איתן' להחליף את מפקד חטיבת גולני, אל"מ רסאן עליאן שנפצע בקרב בשכונת סג'עייה. חלומו הגדול של דוד זיני, כמי שצמח בעיקר בגולני, היה לקבל את הפיקוד על החטיבה. אלא שבקיץ האחרון קרא לו הגולנ'ציק מספר אחד, גדי אייזנקוט, שפיקד שנים ארוכות על זיני ומכיר אותו היטב' ואמר לו: "לא תקבל את גולני. תקבל משהו יותר קשה מגולני".

ליל הגשרים

בצה"ל קראו לתרגיל איחוד היחידות "ליל הגשרים": 4 ימים שבהן 4 היחידות המיוחדות - דובדבן, מגלן, אגוז ורימון - מתאחדות למאמץ התקפי אחד. מהלך שנועד להוציא את האויב משיווי משקל, תוך הפעלה של מאמץ התקפי לעומק המערכים שלו. חטיבת הקומנדו התאמנה בבקעת הירדן, אבל מן הסתם חשבה צפונה משם, על החיזבאללה.

תא"ל אורי גורדין יודע דבר או שניים על יחידות מיוחדות. הוא צמח בסיירת מטכ"ל עד לתפקיד מפקד היחידה בין השנים 2007-2010. הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי העניק לו דרגת אלוף משנה אישית כמפקד סיירת מטכ"ל על פעולה מיוחדת, שעליה קיבלה הסיירת צל"ש. חודשיים לפני פרוץ מבצע "צוק איתן" קיבל גורדין את הפיקוד על חטיבת הנח"ל והוביל אותה ללחימה בחמאס בגזרת צפון הרצועה ושנה לאחר המלחמה, ביולי 2015, החליט הרמטכ"ל איזנקוט לקדמו לפיקוד על עוצבת האש, אוגדה 98 המובחרת.

גם אחרי 4 ימים ללא שינה, תא"ל גורדין נשמע עירני לגמרי בשיחה איתנו על תרגיל ההקמה: "זה התרגיל הראשון של החטיבה, קראנו לו 'ליל הגשרים' שמבטא את הרעיון של רצף של פעילויות מבצעיות של כוחות קטנים שמשיגים הישג משמעותי אל מול האויב. חטיבת הקומנדו היא בשורה חדשה לכוחות המבצעיים של צה"ל, חיזוק ישיר וברור של הקצה המבצעי של הצבא.

"החטיבה, להבנתי, שונה בתכלית מחטיבת הנח"ל שפיקדתי עליה ב'צוק איתן' והיא שונה מאידך מסיירת מטכ"ל עליה פיקדתי ב'עופרת יצוקה'. כל יחידות החטיבה לקחו חלק בפעילויות המבצעיות של הלחימה בצוק איתן, כל אחת תחת חטיבה אחרת. הן ביצעו משימות של חטיבות החי"ר השונות ומשימות של עוד אחד מהגדודים האחרים. באיחוד הזה אנחנו נחושים להביא משהו אחר, להתאים את המשימות ליכולות המבצעיות או להיפך, להביא כלי חדש ומשמעותי לארגז הכלים של צה"ל.

"הקמת החטיבה מאפשרת לנו להסתכל על האתגרים המבצעיים בצורה אחרת, חדה יותר, מגוונת יותר, עם מענה מבצעי שאנחנו יכולים להציע אל מול האתגרים. עם כל זאת אנחנו נמצאים בתהליך של בניית יכולת חדשה, זה תוצר ראשון ומשמעותי מאוד בתהליך למידה ופיתוח יכולות. בשלב הראשון אנחנו עוסקים בחיבור יכולות, קידום ופיתוח תפיסה מבצעית והתוכניות המבצעיות. אי אפשר לעסוק בכל התחומים כל הזמן לכן בחרנו להתחיל בעיקר ולהשאיר נושאים חשובים אחרים להמשך התהליך".

המסגרת של האימון היא ייעודית? כל גדוד עושה משימה אחרת או שמדובר בכוחות משולבים?

"החטיבה מורכבת מארבע יחידות מבצעיות עם יחידה רפואית ופלוגת קשר והן פועלות בשיתוף. לפעמים בחיבור ולפעמים בנפרד, אל מול המשימות והאתגרים. כאשר הן יצאו ביום הראשון לתרגיל, כולם הגיעו לשטח ומשם ביצעו רצף של 4 ימי פעילויות מבצעיות. לפעמים בחיבור גאוגרפי קרוב יותר ולפעמים פחות".

מהו האמל"ח המרכזי ומהי מסגרת היסוד של החטיבה? האם זו כיתה, פלוגה או מחלקה?

"ראשית, האמל"ח המרכזי הוא האנשים. אלו כוחות מיוחדים, לוחמים שעברו הכשרה משמעותית וארוכה ויכולים לעמוד באתגרים, גם לאלתר בשטח, אבל גם להחזיק בריבוי כשירויות באופן יחסי במתארי לחימה שונים. מסגרת היסוד להבנתנו היא, שגם ברמת הצוות יוכלו לתפעל את המשימות לתפעול יחסית רחב. מאידך, אנחנו מבינים שבמשימות המשמעותיות נצטרך סד"כ גדול יותר ונתבסס על פלוגה. ש פה בעיקר כוח עם גמישות מבצעית מאוד גדולה במנעדים שנעים מכוחות קטנים ועד חיבור לכוחות גדולים עד כדי שתיים או שלוש יחידות במרחב נתון, זה יביא עוצמה מאוד גדולה וממוקדת". 

איך אתה לא מאבד את יכולת ההסתערבות של דובדבן או את יכולת האמל"ח המיוחד של מגלן? איך זה משתלב בעבודה המשותפת של היחידות?

"ראשית, אם יש סיכון או דאגה בתהליך זו הנקודה הזו, שאנחנו נפגע בעצמאות היחידות. אנחנו עוסקים הרבה מאוד בשימור העוצמה שלהן. החוויה הראשונית של כל היחידות בסיכום הראשוני שעשינו היא של ההעצמה. בהקשר השני, כל פעם שיש אתגר אנחנו חושבים איך לממש את המענה שלו עם הכלי הזה של כוחות קומנדו שיפעלו כקומנדו ולא חי"ר. זו הזדמנות אדירה לבניין כוח ולמציאות פתרונות מהסוג הזה, להבדיל מהאופן שבו השתמשו בכוח הזה של היחידות הללו ככוח רגיל".

האם חטיבת הקומנדו נחשבת לחטיבה מתמרנת בסד"כ של צה"ל?

"לא נהיה עוד חטיבה מתמרנת. אנחנו נהיה חטיבה של יחידות קומנדו שפועלות באופן של יחידות קומנדו, שמבצעות פעולה אל מול יעדי איכות, שמנסות להשיג את התוצאה דרך מיקוד העוצמה לנקודות ספציפיות ומשמעותיות, לאתגרים של האויב. אני חושב שהאופן בו הפעלנו בעבר את היחידות המיוחדות היה חסר מאוד והרבה מתחת לפוטנציאל. אני חושב שעצם זה שאיחדנו ויצרנו הסתכלות חדשה, מאפשר לבנות גם יכולות שלא היו עד עכשיו וגם לייצר תצורות פעולה שונות ממה שהיו לנו בתוכניות עד היום".

תא"ל גורדין רואה בהקמת החטיבה, צעד אסטרטגי חשוב. "זו החלטה ארגונית שהיא לא פחות מהיסטורית", הוא אומר. "חטיבה נפרדת ליחידות מיוחדות, משהו שיזכיר את ה- JSOCהאמריקני

(Joint Special Operations Command) פיקוד המבצעים המיוחדים המשותף של הצבא האמריקני שיושב בקרוליינה הצפונית. כמו הרבה רעיונות בצה"ל, גם כאן אנחנו מסתכלים לא מעט על מה שעושים האמריקנים".

"אגרוף מסודר של קומנדו"

ביחידות המיוחדות מודאגים. מודאגים מאוד. ב'אגוז' מודאגים שישנו להם את תורות הלחימה של הגרילה, ב'דובדבן' פוחדים שייגעו להם ביכולות ההסתערבות. מסורות לחימה של עשרות שנים עומדות פתאום למבחן. יחידות כאלה נבנות שנים על גאוות יחידה, על סמלים, ופתאום מחזירים את כל הקלפים לחבילה ומחלקים מחדש.

ובכל זאת, אנחנו רואים שהיחידות המיוחדות "באמת", המובחרות ביותר, נשארות מחוץ לחטיבת הקומנדו, באמ"ן ובחילות האוויר והים ותחת מפקדת העומק. חטיבת הקומנדו צריכה עכשיו במהירות לגבש תורת לחימה, שתתאים לשדה הקרב החדש. לא עוד צבאות סדירים וכבדים של אוגדות משוריינות ונשק סובייטי, אלא דאעש חיזבאללה וחמאס. ארגונים בלי מרכזי כובד צבאיים מסורתיים, ארגונים שנמצאים בתוך אוכלוסייה אזרחית. "הרעיון הוא ליצור אגרוף אחד מסודר של קומנדו שיכול לפעול בסדרי כוח גדולים ולזמן ממושך בעורף האויב", אומר קצין בכיר בצה"ל.

מבצעי קומנדו היו לצה"ל משחר הקמתו: מיחידת ה-101 בשנות החמישים של המאה שעברה ופעולות התגמול,  עבור בהקמת היחידות המיוחדות סיירת מטכ"ל שהוקמה ב-1957, דרך החיבור בין מסוקים לבין יחידות קומנדו, שהביאו לפשיטות במלחמות הגדולות ובין המלחמות.

מימי הרמטכ"ל השמיני, חיים בר לב, שכיהן בתפקיד בין 1968-1972, הרעיון לאיחוד מבצעי הקומנדו מתגלגל, אלא שלמרות הרבה מבצעים מיוחדים שעליהם פיקד במלחמת ההתשה, בר לב התנגד להקמת מפקדת קומנדו אחת. בצה"ל חזרו לרעיון ב-1982 אבל אז פרצה מלחמת לבנון הראשונה.

כמו בהרבה דברים אחרים, חיל האוויר לא חיכה לאחרים והקים את המשמ"מ, מפקדת השליטה למבצעים מיוחדים, ביוזמת מפקד ומקים יחידת 'שלדג' מוקי בצר, שהפכה עם השנים למכא"מ: מפקד כוחות האוויר המיוחדים, מפקדה שקיימת בחיל האוויר שתחתיה נמצאות יחידות שלדג ויחידת החילוץ בהיטס '669'.

ב-1986 נעשה עוד ניסיון להקים מפקדת קומנדו ועומק בראשות האלוף דורון רובין, אלא שאז אירע מבצע 'כחול וחום' בלבנון, שיתוף פעולה בין גולני, השייטת וחיל האוויר שבו נהרג מפקד גדוד מגולני סא"ל אמיר מיטל ז"ל, שכמעט הסתיים ברון ארד 2 ו-3 ושוב הרעיון נזנח.

במלחמת לבנון השנייה שוב שרר תסכול רב באשר לאי הפעלה מספקת של היחידות המיוחדות. טל רוסו מונה ליועץ הרמטכ"ל דני חלוץ למבצעי קומנדו, ומבצע משולב של סיירת מטכ"ל ו'שלדג' נשלח לבעל בק בשניים באוגוסט 2006 במבצע "חד וחלק" למה ששר הביטחון דאז עמיר פרץ קרא אז "המבצע שישנה את פני המלחמה", אולם בפועל לא היה הרבה יותר מס.ד, סיבוב דאווין בעומק לבנון במסוקים.

ועכשיו, נחכה למענה לשאלה האם חטיבת הקומנדו החדשה, תצליח לעשות את ההבדל בשדה הקרב? עבודה בטוח לא תחסר לה.