"התדמית האמריקאית בשפל במזרח התיכון"

רן שגב, ראש אגף ביטחון במשרד לנושאים אסטרטגיים, אומר כי "למודיעין יש תפקיד קריטי בכל הקשור לקבלת החלטות, ובניצול הזדמנויות אם ישראל תשחק נכון בהקשר הסורי"

"התדמית האמריקאית בשפל במזרח התיכון"

קרדיט צילום: שי נווה

"מה שקורה היום בסוריה זה בהקבלה מה שקרה במהפכה הצרפתית. ההתרחשות מקדימה את יכולת ההבנה שלנו", אומר רן שגב, ראש אגף ביטחון לאומי במשרד לנושאים אסטרטגיים. "איך זה משפיע על ישראל? כרגע יש מעין תיקו אסטרטגי. שלושת האזורים האסטרטגים - דמשק, חמה/חומסק ורצועת החוף. כל עוד המשטר מחזיק באלו, זה תיקו. אני לא רואה את ישראל משנה את המדיניות שהיא מנהלת בארבע שנים האחרונות". הדברים נאמרו בכנס המודיעין והיחידות המיוחדות המאורגן על ידי עמותת מל"מ וישראל דיפנס בגני התערוכה בתל אביב.

"היה וייחתם הסכם עם איראן, יכול להיות שאיראן תוך הבנה עם ארה"ב שרואה באיראן מייצב אזורי, שמה את כל יהבה על הכרעה בסוריה. והיא תבנה עוצמה צבאית בתוך סוריה באמצעות מיליציות או עצמאית, והיא תצור מכפיל כוח שיביא הכרעה לטובת משטר פרו איראני בסוריה. המשמעות היא מכה ניצחת לציר הסוני. מבחינת ישראל אנחנו נעמוד מול סוריה שהיא גרורה של איראן ועם חיזבאללה. זה כיוון שצריך להציג אותו לדרג מדיני. המודיעין יצטרך להצביע על התהוות תרחיש כזה.  

"תרחיש אחר הוא הפוך. כוחות אסד מתוחים על הקצה כבר היום, וזה בעייתי. זה משטר שנשען על 2-3 מליוני עלוואים. בתרחיש של התשה, המערכת של אסד תקרוס ותפול לידי המורדים. זה אומר שהמפקדה של המורדים חוגגת בדמשק. דגל דאעש מונף על השגרירות האמריקאית בדמשק. זה הקרנה לירדן, סעודיה. מול דאעש צריך להתמודד בצורה אחרת. זו תהיה תבוסה לארה"ב. התדמית האמריקאית כבר בשפל במזרח התיכון.

"תרחיש נוסף הוא שבו ארה"ב ומדינות סוניות מתונות בהובלה אמריקאית, מצליחות לבנות יכולת התערבות בסוריה לצד צבא סוריה החופשית. מצד אחד נגד דאעש ומצד שני מול צבא סוריה מגיעים להכרעה ולהסכם אמריקאי - רוסי על משטר חדש בסוריה. למודיעין יש תפקיד קריטי בכל הקשור לקבלת החלטות, ובניצול הזדמנויות אם ישראל תשחק נכון בהקשר הסורי".

אולי יעניין אותך גם

By Spc. Micah E. Clare, U.S. Army - This image was released by the United States Army with the ID 070930-A-2013C-254 (next). Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=4556991

דיווח: רק"מי M1117 ראשונים הגיעו לאוקראינה מארה"ב

רק"מים אלו הינם חלק מחבילת הסיוע הצבאי האמריקאית בשווי של 400 מיליון דולרים שהוכרז עליה בחודש נובמבר 2022