הקמת זרוע סייבר או איך לא מקבלים החלטה

תא"ל (מיל') חנן גפן, מי שפיקד בעבר על יחידת 8200, רואה בהחלטה על הקמת זרוע סייבר כדרך של הפיקוד הצבאי להרוויח זמן ולא להגיע להחלטה אמיתית בסוגיה. דעה

 הקמת זרוע סייבר או איך לא מקבלים החלטה

אילוסטרציה: Shutterstock

החלטת הרמטכ"ל על הקמת ועדה ל"בחינת דרכי הקמת זרוע הסייבר"  זועקת "הצילו". הכוונה להקים זרוע שתרכז את כולם ותכלול את כולם ותתאם את כולם. כלומר מנסים ל"מפח"ש" את הסייבר.

זוהי החלטה צבאית טיפוסית. הצבא יודע להקים מסגרות, תקנים, בינוי, מטות. אלא שהסייבר לא כפוף להיגיון הצבא. הסייבר גם לא מחכה לנו.

נתחיל מגורם "שולי" כמו ארה"ב, שעם כל הצניעות, מקדימה אותנו בדור בשימושי סייבר, הבנת הסייבר, וכיווני ההתפתחות העתידיים שלו.

ארה"ב, שותפה בכירה שלנו לנושא הסייבר, החליטה לאחר דיונים ארוכים, לא שלושה חודשים של וועדה צה"לית, כי בראש פיקוד הסייבר ובראש ה-NSA (המקבילה ל8200) יעמוד אותו קצין. ההחלטה הייתה של הדרג המדיני, נשיא ארה"ב בכבודו ובעצמו היה שותף. הדרג הצבאי כמובן, איך לא, המליץ על הקמת זרוע או פיקוד עצמאיים.

עיקרי הנימוקים של הנשיא ושר ההגנה: אין לארצות הברית מספיק משאבים איכותיים כדי לפצלם בין שני גופים, ארה"ב גם רוצה למנוע נזק מהתנגשות סמכויות בנושא רגיש עם כל כך הרבה סימני שאלה באשר לכיוון ההתפתחות שלו.

כיווני ההתפתחות הדינמיים והמהירים של הסייבר אינם מאפשרים לרבעם לתוך המסגרת הצבאית, ל"מפח"ש" אותם, אלא להשאירם בגוף כמו ה-NSA (מקבילת 8200 כאמור) שיודע להתמודד עם אתגרים לא שגרתיים בתחום התקשורת והצופן, להתחדש במהירות, לפתח ולשמר אנשים איכותיים, ולהיות כל הזמן בקצה הידע וההבנה הטכנולוגים.

אבל בעצם הרמטכ"ל לא קיבל החלטה. מצד אחד אישר הקמת "זרוע", או כך לפחות דווח בתקשורת, ומצד שני החליט להקים ועדה,  בראשות סגן הרמטכ"ל וראש אגף התכנון ועוד עשרות קצינים בכירים שתדון בשאלה מה לעשות, איך לעשות, אם בכלל לעשות.

זוהי החלטה קשה, גרועה, שנועדה לאפשר לרמטכ"ל להרוויח זמן, לשרוד לכאורה דילמה קשה. ההחלטה, לדעתי, תגרום נזק כבד ליחסים בין המערכים בצבא. ייגרם גם נזק כבד, הסברתי וחינוכי בדו שיח ובמסרים המועברים לדורות הבאים של הצעירים, עתודת הסייבר של מדינת ישראל. מדינת ישראל עשויה לאבד הרבה מהלהט והיכולת הנובעים מכך.

ההחלטה בנושא הסייבר בצבא, איננה נחלת הצבא בלבד, זהו נכס לאומי ייחודי ולכן זהו אינטרס מובהק של הדרג המדיני, בדיוק כמו שהנשיא אובמה ושר ההגנה החליטו.

 שר הביטחון וראש הממשלה מכירים היטב את הנושא מקרוב על כל היבטיו המיוחדים ורגישים לשימור ופיתוח היכולות. להערכתי הם לא יאפשרו הקמת זרוע, לכל היותר יתירו הקמת "מנהלת תיאום" בראשות תא”ל. כך הם יוודאו שלא תהיה פגיעה ביכולות מצד אחד, והצבא יחוש שמקשיבים לו מצד שני.

ובא לציון גואל.