הפיגוע בדיזנגוף: האב, המחבל ורוח דאעש

השמועות סביב אביו של המחבל מדיזנגוף, מעצר בני המשפחה במטרה ללחוץ על המחבל להסגיר את עצמו, המתיחות בצפון וההתנהלות סביב תקציב הביטחון. הטור השבועי של עמיר רפפורט

הפיגוע בדיזנגוף: האב, המחבל ורוח דאעש

מעצר שהוא הצגה? רבים מהתושבים באזור ואדי ערה מעריכים כי אביו של המחבל מהפיגוע בבר "הסמטה" ברחוב דיזינגוף בתל אביב ״עובד עם השב״כ״.

 אביו של נשאת מלחם, המחבל החשוד בביצוע הפיגוע הקשה, נעצר ביום שלישי השבוע, ארבעה ימים אחרי הפיגוע ולמרות שקרא לבנו שוב ושוב להסגיר את עצמו.

לפי מה שאומרים רבים בכפרו של המחבל, האב נחשב מזה שנים רבות כמי שמקורב לשב״כ וזו הסיבה שהוא החזיק ברשותו  שני רובים ברישיון (שאחד מהם שימש את הבן בביצוע הפיגוע). ההסבר לפיו האב החזיק בנשק משום שהוא מתנדב במשטרת עירון נשמע להם מופרך - מעטים מתושבי האזור מתנדבים במשטרה, וזה לא אמור להקנות להם זכות להחזיק נשק אישי בבית. בשב"כ מכחישים בתוקף שהאב הוא איש שב״כ אבל אם הטענה שהוא ״עבד עם השב״כ״ נכונה זה עשוי להסביר את העובדה שהפרקליטות הסתפקה בסעיף אישום פלילי כאשר ניסה לחטוף נשק מחייל בשנת 2007, למרות שמדובר היה באירוע לאומני מובהק.

אז למה לעצור השבוע את האב? אולי כדי להפעיל לחץ על הבן שיסגיר את עצמו וכדי ״להלבין״ את האב. בעבר היו מוכרים אינספור מקרים שבהם מעצרים היו מתואמים עם עצורים כחלק מתרגילי חקירה או כדי להראות שאין לכאורה שום קשר בין העצורים ובין גורמי החקירה.

חשוב להדגיש כי אין לתיאוריה שמעלים בוואדי ערה שום אישור רשמי, אבל בכל מקרה מה שמעסיק כעת את כוחות הביטחון זה המצוד אחר משאת מלחם עצמו. איש אינו חושד באמת שאביו או האחים שלו, היו מעורבים בפיגוע בדיזינגוף בדרך כלשהי.

ומה המניע לפיגוע? שילוב של גורמים. ייתכן שנשאת רצה לנקות את עצמו מהטענה שאביו עובד עם השב״כ, ובטוח שהוא הושפע מהרג קרוב משפחתו בעת מעצר משפחתי לפני מספר שנים ומ״אווירת דאעש״ ששוטפת את במזרח התיכון בשנה האחרונה. גם אם דאעש לא חדר פיזית לישראל, יש לרעיון המדינה האיסלאמית אהדה לא מעטה בכל רחבי המזרח התיכון, גם בקרב קבוצות של ערבים ישראליים. עם כל המאמצים המודיעיניים האדירים שמושקעים כדי למנוע חדירה של דאעש לישראל, לא ניתן לבלום לחלוטין את הרעיונות של המדינה האיסלאמית ואת ההשראה שהיא מעוררת.

נשאת מלחם ייתפס חי או מת, במוקדם או במאוחר. אם חי - ניתן יהיה לשאול אותו מה המניע המרכזי שהניע אותו לבצע פיגוע שהזכיר לא מעט פיגועים של אנשי דאעש באירופה.

צפון חם

בינתיים, למרות המצוד אחר משאת מלחם והשפעות דאעש, הזירה הבוערת באמת מבחינת מערכת הביטחון הישראלית ממשיכה להיות גבול הצפון- שם שוררת כוננות עליונה כבר שבועיים מאז שחיזבאללה האשים את ישראל בחיסול  סמיר קונטאר.

ביום שני השבוע, בשעת צהריים, נדמה היה כי הנקמה הושלמה כאשר הגיעו הדיווחים הראשונים על הפיגוע בהר דב כנגד כוח של צה״ל.

לא היה בפיגוע שום הפתעה: מיד אחרי החיסול הועלתה הכוננות בצפון לרמה הגבוהה ביותר, למרות שישראל לא לקחה אחריות על התקיפה. הכוננות התבטאה, בין היתר, בפעילות מינימאלית צמוד לגדר עם לבנון וסוריה, כדי לתת לחיזבאללה כמה שפחות הזדמנויות לתקוף, שכן בעבר היו לא מעט מקרים שבהם לחיזבאללה ביצע פיגועי נקמה לעבר הכוחות המפטרלים.

למרבה המזל. בפיגוע השבוע התברר מהר מאוד כי לכוח לא היו נפגעים גם בגלל שהוא פעל תוך חשיפה מינימאלית אל מול חיזבאללה, בזכות המיגון הכבד של דחפור D9 שהותקף במטען וגם בזכות לא מעט מזל: החיזבאללה מצויד בטילי קורנט רוסיים, שמסוגלים לחדור כמעט כל שכבה של מיגון, כפי שהוכח לא פעם בעבר. אילו היה משגר אותם, שכבות המיגון המלא היו מונעות בהכרח תוצאה קשה.

לאחר שהתברר כי לא היו נפגעים פעל צה״ל על פי רפלקס מותנה וירה פגזים לעבר השטח שממנו, כביכול, בוצעה  ההתקפה. זה היה ירי סמלי בלבד - בעת שהתרחש חוליית החיזבאללה שהניח את המטען כבר מזמן לא הייתה בשטח.

זמן קצר לאחר ירי התותחים, בקריה בתל אביב, התכנסו שר הביטחון משה (בוגי) יעלון,  הרמטכ"ל רב-אלוף גדי איזנקוט, ראש אמ"ן אלוף הרצי הלוי, ראש אמ"ן ניצן אלון וקצינים נוספים. הם קיימו הערכת מצב, שהשורה התחתונה שלה היא ניסיון להרגעת המצב.

לקראת סוף השבוע נראה היה כי יש אפשרות שחיזבאללה יסתפק בניסיון הפיגוע שלא צלח מבחינתו, ושצה״ל מצידו יסתפק  בירי ה״סמלי״. אלא שהכדור נמצא בידי חיזבאללה - הוא עלול לנסות להמשיך ולתקוף בגבול הצפון או באמצעות פיגוע בתוך שטח ישראל או ביעד כלשהו בעולם. לכן, הכוננות הגבוהה עדיין בעינה.

הערות והארות על חקירת דומא

השבוע הזה התחיל בהקלה עצומה של השב״כ עם הגשת כתב האישום כנגד שני החשודים בביצוע הרצח של בני משפחת דוואבשה בדומא בסוף חודש יולי 2015. על ״חטיבה היהודית״ בשב״כ הופעל לחץ עצום לפענח את הפרשה. ההישג מבחינת השב״כ, גביית הודאות מפורטות משני הנאשמים ברצח, עמירם בן אוליאל והנער א.א., אינו מובן מאליו משום שהנאשמים שייכים ל"נערי הגבעות״ שמתודרכים היטב כיצד להתמודד עם כל תרגילי החקירה  ולשמור על שתיקה מוחלטת (או לכל היותר להתפלל בהתרסה בזמן שחוקרים לוחצים אותם).

בן אוליאל הואשם בביצוע הרצח לבדו וא.א רק בקשירת קשר לביצוע הרצח, למרות שהחוקרים לא בטוחים במאה אחוז שהוא היה בכפר לידו. לאחר הגשת כתבי האישום אפשר כבר להצביע על כמה הארות: בשב"כ לא מצאו שום קשר בין הרצח בדומא ובין מחתרת הגבעות שרוצה לטענת הארגון להבעיר את האזור להביא לחילופי שלטון, כדי להמליך מלך ו״לגרש את הגויים״. בקרב קבוצה זו בוצעו למעלה מ-20 מעצרים וצווים מנהליים. היד הוכבדה ואושרו שיטות חקירה נוקשות רק לאחר שנודע על תוצאות הפיגוע בדומא, למרות שכבר קודם לכן בוצעו ניסיונות להצית בתים פלסטיניים על יושביהם, שהסתיימו ללא קורבנות.

בשב״כ מעריכים כי בגבעות, בעיקר בשומרון, מסתובבים עדיין 20 נערים לפחות ששייכים לגרעין הקשה של ״תג מחיר״ ושעוד יהיו ניסיונות פיגועים כנגד אוכלוסייה פלסטינית. עוד סבורים בשב״כ כי העובדה שחלק מהפעילים עברו לגור עם ההורים במסגרת הצווים המנהליים שהוצאו נגדם, סייעה ״למתן״ אותם.

וגם זה: לא פחות מאשר השב״כ משקיע מאמץ בפיצוח מחתרת הגבעות ובמרדף אחר נשאת מלחם היא עסוקה בהסברה בניסיון לשכנע את אוב המתיישבים ביהודה ושומרון שנערי הגבעות הם לא אידאולוגים ו״שובבים״ אלא סכנה עצומה לביטחון המדינה. למשל, המאחז שהוקם כמאהל "עדי עד" שימש ללא מעט פיגועים ונהנה מאספקת חשמל ולוגיסטיקה מהישובים הסמוכים. בשב״כ מנסים לשכנע את כל הישובים להפסיק לתמוך במאהלים של נערי הגבעות, ונערכים לקרב תקשורתי ומשפטי ממושך.

מסביב ישנה השאלה העיקרית בחקירת פרשת דומא: האם ההודעה נגבתה מעמרם בן אוליאל ומא.א בדרכים כשרות או תוך חציית קווים משפטיים אדומים (למרות שהליכי החקירה לוו בלא פחות מ-120 דיונים משפטיים בכל הערכאות, מבתי משפט שלום ועד לדיונים בעליון). 

ההיסטוריה מתמהמהת

השבוע הבא יהיה הראשון של יוסי כהן כראש המוסד לאחר שביום חמישי הוא נכנס לתפקידו החדש, במקום תמיר פרדו. גם במשטרה יש גל מינויים תחת המפכ״ל החדש רוני אלשייך, ואילו בצבא החליט השבוע ראש אגף התקשוב, אלוף עוזי מוסקוביץ, להקדים את פרישתו לאביב במקום בקיץ, לאחר שלאכזבתו לא קיבל את המינוי כנציג צה״ל בארץ הברית, במקום האלוף יעקב אייש.

ביום כניסתו לתפקיד של יוסי כהן, חמישי, הייתה אמורה להתרחש עוד היסטוריה קטנה: מסיבת עיתונאים משותפת, בלתי נתפסת, למנכ״ל משרד הביטחון ולראש אגף התקציבים באוצר. הנושא: הסבר משותף לתקציב הביטחון בשנים הקרובות, שכבר אינו מצוי במחלוקת. בינתיים ,זה לא קורה. ברגע האחרון, המאורע ההיסטורי נדחה.

מדוברות משרד הביטחון נמסר כי ״בשל עיכוב בסגירות טכניות אחרונות שתוכננו להסתיים, תדרוך העיתונאים בנושא הסיכום התקציבי של משרדי האוצר והביטחון יידחה לשבוע הבא״.

אז נותר רק להמשיך ולצפות שזה ייקרה.

אולי יעניין אותך גם