הסערה במנהלת "חומה"

בעוד הסכם הגרעין האיראני מגיע ליישומו והסנקציות כמעט יורדות מעל צווארה של איראן, דווקא אצלנו מנהלת חומה שאחראית על הגנה בפני טילים עוברת טלטלה. עמיר רפפורט בטור שבועי מיוחד עם פרשנות סביב אחת הפרשיות המסתוריות שעברו על משרד הביטחון בשנים האחרונות 

הסערה במנהלת "חומה"

ניסוי בטיל איראני. מקור: יו טיוב

בסוף השבוע שבו הודח מתפקידו יאיר רמתי, ראש מנהלת "חומה" במשרד הביטחון, ניתן לקבוע כי חלקים בפרשה הזאת לא פורסמו, וכנראה שלא ניתן לפרסמם.

מה כן ניתן לפרסם בפרשה?

נתחיל בגיבור הטראגי שלה: יאיר רמתי הוא מדען, איש מערכת הביטחון ברמ"ח אבריו. המומחיות הגדולה של רמתי היא בטילים: באגף המודיעין של צה"ל הוא נחשב לאחד המומחים הגדולים ביותר לגבי הטילים המאיימים על ישראל. באזרחות, הוא מילא שורה של תפקידים בכירים בתעשייה האווירית, שבשיאם היה מנהל מפעל מל"מ שאחראי על פרויקט ה"חץ" וסמנכ"ל השיווק הבינלאומי של החברה.

לפני ארבע שנים מונה לראש "חומה" במשרד הביטחון. המנהלת שבראשה עמד היא חלק מהמנהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות טכנולוגיות במשרד הביטחון (מפא"ת). בתכלס, רמתי עמד בראש הפרויקטים המרכזיים של ישראל להגנה מפני טילים בליסטיים - הטיל נגד טילים "חץ 3", שיהיה מבצעי בעוד מספר שנים, והטיל "שרביט קסמים", שיהיה מבצעי כבר בשנה הבאה (וייתן מענה גם כנגד טילי שיוט איראניים, שיוכלו לטוס צמוד לפני הקרקע לעבר שטח ישראל).

יאיר רמתי הוא ג'ינג'י במראה ובאופי: הוא חי את נושא הטילים מסביב לשעון ומידי פעם מפרסם סקירות על התפתחויות טכנולוגיות משמעותיות במזרח התיכון, שאותן הוא מפיץ לחברים.

ההדחה של יאיר רמתי פורסמה בהודעה רשמית של משרד הביטחון ביום ראשון בצהריים, אך החקירה בעניינו החלה לפני כחודשיים. כנראה שרמתי לא היה מודע לכך, שכן הוא עמד בראש סדרה של ניסויים שנערכו במערכות הטילים החדישות, ונראה מאושר מהצלחתם. לא זאת בלבד שרמתי לא "קורקע" בתקופת חקירתו, אלא שמשרד הביטחון אף אירגן תדרוכים לתקשורת, שבהם סיפר על הניסויים.

אלא שאז נקרא יאיר רמתי לשימוע אצל מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') דן הראל, בהשתתפות הממונה על הביטחון במערכת הביטחון, ראש מלמ"ב, ניר בן משה, שמונה לתפקידו רק החודש. תוצאת השימוע הייתה שרמתי נאלץ לעזוב את תפקידו. הוא לא ערער על ההדחה, אם כי חש מאוד פגוע. משרד הביטחון טען כי ההדחה באה על רקע עבירת ביטחון מידע חמורה -שמירת חומרים רגישים במחשב האישי של רמתי, בניגוד מוחלט להנחיות.

אפשר לייחס את ההדחה לענישה חמורה על העבירה הזאת ולנוקשותו של המנכ"ל הראל שכבר צבר מוניטין כאיש חסר פשרות: למשל, בהיותו אלוף פיקוד הדרום הוא הדיח את תא"ל שמואל זכאי מתפקיד מפקד אוגדת אזור עזה, באשמת הדלפה לתקשורת (הרמטכ"ל בזמנו, רא"ל משה יעלון, נתן גיבוי מוחלט להדחה). כמנכ"ל הוא הורה להעביר מתפקידו לפני מספר חודשים את מנכ"ל רפאל, ידידיה (דידי) יערי, בגלל שמתח ביקורת פומבית על מפא"ת, בטקס פתיחה של ביתן ישראלי בתערוכה ביטחונית בסינגפור (שר הביטחון, משה יעלון, גיבה גם את ההדחה האת).

התרשל, אבל לא ביצע שום פעולה בזדון

אז האם ההדחה של רמתי נובעת רק מעונש חמור בגין עבירה על נוהלים? ייתכן מאוד שלא.

אלוף במילואים יצחק בן ישראל, ראש סדנת יובל נאמן למדע, אסטרטגיה וביטחון באוניברסיטת תל אביב, ידוע כאיש המכיר היטב את הסוגיות הטכנולוגיות הרגישות ביותר ומצוי בלב העניינים הביטחוניים.

בן ישראל הוא גם מומחה גדול, בין היתר, לתחום הסייבר. והוא סינגר על ההדחה בשורה של ראיונות שנתן לתקשורת ביום שני. באחד הראיונות, אצל ניב רסקין בגלי צה"ל, אף אמר כי ההדחה נובעת מנזק שנגרם למערכת הביטחון הישראלית בשל ההתנהלות של יאיר רמתי. הוא לא פירט מה הנזק.

לאור דבריו, אפשר רק לנחש מדוע במערכת הביטחון קיים איסור מוחלט על שמירת חומרים מסווגים במחשבים פרטיים המחוברים לרשת האינטרנט (המחשבים המכילים חומר מסווג במערכת הביטחון ובצה"ל, מנותקים לחלוטין מן הרשת). בעשור שעבר פורסם המקרה שבו האקרים סיניים גנבו ממחשבי לוקהיד מרטין את תכניות מטוס הקרב העתידי f-35.

דבר אחד בטוח: רמתי התרשל, אבל לא ביצע שום פעולה בזדון. ייתכן, שחלק מן הערפל שעדיין אופף את הפרשה הזאת, יתפזר במהלך השנים הבאות.

ועוד משהו: הפרויקטים שבראשם עמד יאיר רמתי משותפים לארצות הברית ולישראל. האמריקאים מממנים כמחצית מעלות הפיתוח של "חץ 3" ו"שרביט קסמים". אחת הסברות שעלו הייתה שהאמריקאים היו מעורבים בהדחה, אך האמת היא שהם רק קיבלו עדכון. בדיעבד.

ומה לגבי ראש מפא"ת, אופיר שהם, שלא נחשב מאוהדיו של יאיר רמתי שהיה כפוף לו? הוא  עסוק כעת בבחירת ראש חדש למנהלת "חומה", כמה שיותר מהר.

דומא

פרשת רמתי משכה את תשומת הלב מן החקירה שמנהל השב"כ בפרשת הרצח בדומא, בעין הסערה התקשורתית והציבורית.

השב"כ נחלץ מן ההאשמות שנעשה שימוש בעינויים כנגד העצורים, בזכות הגיבוי המוחלט שקיבל מן הדרג המדיני. עכשיו, השאלה הגדולה היא האם הצליח לאסוף די ראיות שיאפשרו הגשת כתב אישום כנגד החשודים בפרשה.

השב"כ כבר טען כי חלה התקדמות גדולה בחקירה, אבל יש הבדל בין מה שהחוקרים סבורים ובין מה שהפרקליטות יכולה להוכיח. הצפי במערכת הביטחונית והמשפטית היה שכתבי האישום יוגשו עד ליום שישי הזה. אם כתבי האישום יתמהמהו, סימן שיש מחלוקת לגבי טיב הראיות בין השב"כ ובין אנשי פרקליטות המדינה, או שלכל הפחות נדרשת השלמת חקירה.

ברק נגד יאחונט

וגם הניסוי הגורלי, שנערך ביום רביעי השבוע למערכת נשק אחרת, ה"ברק 8" (שאינה קשורה למנהלת "חומה" במפא"ת) היה רב חשיבות. מדובר במערכת יירוט נגד טילים ימיים.

לפי ההודעה שפורסמה על ידי התעשייה האווירית, בוצעו בהצלחה מלאה שני ניסויי יירוט מוצלחים של מערכת "ברק 8" מספינה מבצעית של חיל הים בהודו, בתרחיש מבצעי מלא. על פי התעשייה האווירית, מערכת הנשק פעלה כנדרש והמיירט ביצע את מסלולו כהלכה ופגע במטרה. בכך הושלמה סדרה של 3 אירועים עוקבים המצביעים על בשלות המערכת.

ניסויי היירוט המוצלחים מספינת חיל הים ההודי מהווה המשך להצלחת הניסוי של ברק 8 מספינת חיל הים הישראלי לפני כחודש. הפרויקט הוא תוצר של שיתוף פעולה הדוק לאורך השנים בין התעשייה האווירית ל- DRDO, מפא"ת ההודי. ויש לו חשיבות עצומה בפיתוח מענה ישראלי כנגד טילי היאחונט הרוסיים המצויים גם בידי חיזבאללה בלבנון מדובר בטילים המסוגלים לתקוף מטרות במרחק של למעלה מ-300 ק"מ, במהירות הכפולה ממהירות הקול, בדיוק מוחלט, כאשר הטיל טס צמוד לגובה פני הים.

לפיכך, היאחונט מהווה איום מרכזי על ספינות ישראליות ועל אסדות גז בלב ים. ההשקעה ההודית האדירה בפרויקט, סייעה לישראל לממן את המענה הזה, שעלול לעמוד במבחן במלחמה הבאה מול חיזבאללה. הפרויקט המשותף עם ההודים היה רצוף תקלות שנגרמו בגלל קשיים בפיתוח מנוע הטיל, וההצלחה השבוע אמורה להפוך את הטיל למבצעי בקרוב.

אולי יעניין אותך גם