המערכת שמנעה סגירת נתב"ג

חשיפה: טכנולוגיה ישראלית של חברת XSIGHT הותקנה בנתב"ג תרמה להמשך הפעילות במהלך מבצע "צוק איתן"

המערכת שמנעה סגירת נתב"ג

המערכת (צילום: מתוך אתר חברת XSIGHT)

חשיפה: טכנולוגיה ישראלית ייחודית, המיועדת למסלולי המראה של מטוסים, הייתה אחד הסודות שאפשרו לנמל התעופה בן גוריון לפעול גם במהלך 50 ימי הלחימה של "צוק איתן", ולמרות החשש מירי טילים.

למעט 36 שעות במהלך הלחימה, נמל התעופה בן גוריון פעל באופן רציף ומלא, בזכות שורה של צעדים שנעשו על ידי הנהלת השדה, בשיתוף רשות התעופה האזרחית, משרד התחבורה ומערך ההגנה האווירית בחיל האוויר. כל אלה אפשרו המראות ונחיתות לכיוון צפון, בזמן שסוללות כיפת ברזל הגנו על נמל התעופה הלאומי מדרום.

עתה מתברר כי גם למערכת המכונה FODetect - FOD (Foreign Object Debris) detection הייתה תרומה עצומה לכך שהשדה לא נסגר. המערכת הייחודית פותחה על ידי חברת XSIGHT מראש העין, והותקנה עד כה בנמל התעופה בן גוריון ומעבר לו בארבעה שדות תעופה נוספים (כולל בוסטון ובנגקוק). המערכת מיועדת לאתר עצמים שעלולים להישאב אל מנועי מטוס במהלך המראה, ובכך לגרום להתרסקותו (כפי שארע באסון מטוס קונקורד בפריז לפני מספר שנים).

המערכת פועלת כך שרשת של מכ"מים ומצלמות פרוסים לאורכו של מסלול המראה. בשדה התעופה בן גוריון מדובר בלא פחות מ- 180 מכ"מים. הצורך במערכת הפך קריטי בלחימה בשל החשש שרסיסי רקטות מיורטות יגיעו אל המסלול.

בפועל, המערכת עובדת כך שהיא מזהה כל עצם חשוד על המסלול, אפילו הזעיר ביותר. לאחר גילוי על ידי המכ"מ מסתובבת לעבר העצם מצלמה, וקרן לייזר מסמנת אותו. בחדר המבצעים ובמגדל הפיקוח נשמעת התראה, ובמידת הצורך ההמראה מתעכבת עד לאחר הטיפול בעצם. ללא המערכת, היה קשה מאוד להפעיל את שדה התעופה באופן שוטף, מעריכים גורמי מקצוע.