המטרה: המשכיות תפעולית של נמלי הים. גם כשאין רשת חשמל

נמל לוס אנג'לס בארה"ב פתח טרמינל חדש שמתפקד כיחידת אנרגיה עצמאית בהתבסס על אנרגיה ירוקה. אם בישראל רוצים רציפות תפקודית של נמלי הים בעת אסון או מלחמה, כדאי לבחון גם פתרונות כאלו  

חלק ממאמצי מדינת ישראל להתאים את עצמה למצבי אסון ומלחמה קשור לרציפות התפקודית של נמלי הים. אלו משמשים לפריקה וטעינה של סחורות, ובעת מלחמה הם נקודת הממשק לאספקת תחמושת לצה"ל ומזון ומים לתושבים. האתגר הוא איך מפעילים אותם כשאין רשת חשמל.

אמנם חברת חשמל וכוחות הביטחון משקיעים מאמצים כבירים בהיערכות למצבי חירום של רשת החשמל, כולל גנרטורים ואמצעים גיבוי אחרים. אבל בתרחיש היפותטי של לחימה ממושכת, הכוללת טילי אויב מדוייקים, ייתכן ומדינת ישראל תחווה תקופות ארוכות של מחסור בחשמל. ובתרחיש כזה, החשמל ינותב למקומות הכרחיים כמו בתי חולים, צה"ל וכו'.

אחת הדרכים של נמלי הים להתמודד עם תרחיש כזה הוא להתאים את עצמם לעבודה 'מחוץ לגריד החשמל'. כלומר, לבנות את עצמם בצורה כזו שהם יהיו יחידה ארגטית עצמאית, בלתי תלויה בחברת חשמל.

זה כמובן דורש תכנון והשקעה כספית מסוימת, אבל בארה"ב הוכיחו לאחרונה שזה אפשרי. נמל לוס אנג'לס בארה"ב השיק טרמינל חדש, ראשון מסוגו בעולם, שמצליח לייצר בעצמו את האנרגיה הדרושה להפעלות ממקורות ירוקים, כך לפי דיווח באתר gizmag.

אורך הנמל הכולל הוא 69 ק"מ והוא כולל 23 טרמינלים לפריקה וטעינה של מטען ועוד תשעה לקונטיינרים. הטרמינל המדובר [Pasha Green Omni] הוא בגודל 161 דונמים והוא חלק מהנמל. הטרמינל מתאים לפריקת קונטיינרים וגם מטען גדול כמו לוחות פלדה ודברים אחרים שלא נכנסים בקונטיינרים.

בטרמינל מותקנת מערכת הפקת אנרגיה סולארית, וכן מערכת אחסון אנרגיה בהספק של 2.6 מגהוואט שמאפשרת לו לפעול עצמאית, גם בעת אסון כאשר רשת החשמל קורסת.

אבל ייצור ואחסנת אנרגיה זה לא סוף הסיפור. הטרמינל גם התאים את אמצעי התפעול שלו למערכת כזו. הוא מופעל על ידי מערכת מגוונת של רכבי נמל מיוחדים שנועדו להעביר מטען מאוניה, לחוף למשאית, כולל שני מנופי רציפים משודרגים עם כונני חשמל ומערכות בקרה. כמו כן, נכללים במערכת ארבעה טרקטורים חשמליים, שתי מלגזות לתפוסה גבוהה ושתי משאיות. הצי כולו מותאם לאפס פליטה, ולעבודה במתאר של 'מחוץ לגריד'.

עלות הפרויקט מוערכת ב-27 מליוני דולרים [כסף קטן למדינה] והוא כולל גם מערכת ניסיונית לטיהור פסולת של הנמל בשם Marine Exhaust Treatment System.

אין ספק כי אם מדינת ישראל חפצה ברציפות תפעולית של נמלי הים בעת אסון או מלחמה, של אלו הקיימים והחדשים שנבנים, היא צריכה להפוך אותם ליחידות אנרגיה עצמאיות, כפי שעושים בארה"ב.  

אולי יעניין אותך גם