המודיעין כמוסד ממלכתי

את ספרו הגנוז של יהושפט הרכבי יזם והביא לדפוס דודי סימן טוב, הוצאת מערכות והמרכז למורשת המודיעין, 2015

המודיעין כמוסד ממלכתי

יהושפט (פטי) הרכבי היה ראש אמ"ן אשר החשיב מאד להעמיד למודיעין בסיס תורתי מוצק.

פטי, בן הארץ הזאת, בוגר הריאלי בחיפה והאוניברסיטה העברית בירושלים, הצליח להיות חבר ב"הגנה", חייל בבריגדה היהודית, מ"פ במלחמת העצמאות בירושלים, חבר פעיל בדיוני שביתת הנשק עם מדינות ערב בתום המלחמה, קצין-דיפלומט במשרד החוץ ושיא תפקידיו - ראש אמ"ן בשנים שהמודיעין הפך ממחלקה לאגף עצמאי במטה הכללי. ארבע שנות כהונתו (1959-1955) עמדו בסימן היערכות החיל למלחמה, מלחמת סיני, בשיתוף עם הבריטים והצרפתים, והלקחים בעקבותיה. בסיום שירותו הצבאי המשיך לתרום לחברה הישראלית בפעילות פוריה באוניברסיטה העברית ובמכללה לביטחון לאומי ואף זכה בפרס ישראל.

את הספר "המודיעין כמוסד ממלכתי" כתב הרכבי בשנות ה-50 על בסיס הרצאותיו הרבות על נושאי המודיעין, אך לא הספיק להוציאו לאור. זו המסה הרעיונית המקיפה, בה ראה מסר לאנשי המודיעין לדורותיהם.  הרכבי בוחן בספר זה את המודיעין בזכוכית מגדלת ובמבט רחב. הוא דן בהרחבה ביחסים ההדוקים בין המודיעין לקברניט, המידות להן נדרש איש המודיעין, ניהול ארגון מודיעין וסוגיות הקשורות במחקר והערכה, הקשרים והמתחים בתוך קהילות מודיעין והדרך להסדרתם ועוד. הספר אמנם נכתב בהשראת הוגה המודיעין האמריקני, שרמן קנט, שפורסם בסוף שנות הארבעים של המאה הקודמת, אך הוא משלב גם רעיונות ממקורות אחרים ותובנות מכיסאו כראש אמ"ן.

הוצאת "מערכות" והמרכז למורשת המודיעין הוציאו לאור שישים שנה אחרי שנכתב בתחושת שליחות לחיזוק החשיבה המודיעינית הפוריה והאחראית היום ולעתיד.

 

אולי יעניין אותך גם