המהפכה הדיגיטלית בצבא

"צה"ל הוא בין הצבאות הבודדים בעולם שהוא כבר היום דיגיטלי לחלוטין מרמת החייל עד רמת הגיס" – הכריז אלוף (במיל') אבי מזרחי, לשעבר מפקד זרוע היבשה ואלוף פיקוד המרכז וכיום סמנכ"ל בכיר באלביט מערכות, במסגרת מפגש של ישראל דיפנס בנושא המהפיכה הדיגיטלית בשירות מערכת הביטחון באירועי בינת אקספו

מזרחי פתח היום את המפגש המיוחד של ישראל דיפנס וחברת בינת בנושא המהפכה הדיגיטלית בשירות מערכת הביטחון. לדבריו אלביט מערכות היא שותפה פעילה עם מערכת הביטחון וצה"ל בתכניות צי"ד (צבא יבשה דיגיטלי) וצי"ד 750, להרחבת רמות הדיגיטציה של החייל הבודד בצה"ל ושילובו בקישוריות של החיל הבודד עם מסגרות צבאיות אחרות. אלביט מערכות מספקת ידע זה גם לחו"ל, ובין היתר היא מבצעת שני פרוייקטים גדולים באוסטרליה ובבנלוקס (גרמניה והולנד) שכותרתם "חייל העתיד".

אשר לחייל צה"ל העתידי, הרי כבר היום נהנה הלוחם מנשיאת ציוד צבאי על גופו במשקל של שלושה ק"ג בלבד, בהשוואה לעשרות ק"ג בעבר. מכשיר הקשר של הלוחם מחבר אותו לעמיתיו בכתה, במחלקה ובפלוגה, והקישוריות מגיעה לדרגים גבוהים יותר. הדרישה המבצעית של צה"ל, אומר אבי מזרחי, היא שהחייל הדיגיטלי יהנה משרידות, ניידות, קטלניות (כדור ראשון במטרה), אורך נשימה (מבחינת מקור אנרגיה) ושו"ב (שליטה ובקרה). באלביט מערכות מפתחים היום מענה ופתרונות לדמ"צ הזה – גם ללוחם הנלחם בשטח אורבני וגם בתווך התת-קרקעי, מנהרות.

אלמנט חשוב נוסף בחייל הדיגיטלי הוא הפעלת חימוש מדויק על ידי החייל הבודד. בעתיד תהיה לחייל מערכת נשק שבעזרתה הוא יוכל לזהות מטרה, לכוון ולירות. הוא יצוייד בשקף, דומה לטייסי קרב שעליו יקלוט נתונים שונים, וכן יצוייד בציוד לראיית לילה, שאין היום בידי החייל הבודד.

עוד אלמנט חשוב: זיהוי החייל. החייל יצוייד במערכת שתאפשר למפקדיו לזהותו, כאשר הוא לוחם בתוך בניין בשטח בנוי, והוא 'ישדר' גם נתונים על מצבו הפיסיולוגי כדי שמפקדיו יידעו אם נפגע. ציוד נוסף יאפשר ללוחם לזהות עמית ואך למנוע ירי של כוחותינו. כל זה הוא חלק מהרשת הענקית שתקיף את הכוח הלוחם כולו, כולל כוחות יבשה, ים ואוויר.

את הכנס פתח חן אזולאי, סמנכ"ל חברת בינת, שסיפר כי החברה משתפת פעולה עם מערכת הביטחון בפתרונות דיגיטליים של CONTROL ROOM, CONTACT CENTER, SMART CITY  וחלק מפתרונות אלו כבר מיושמים במערכת הביטחון. 

אולי יעניין אותך גם