"החלון הממוגן מעביר מידע"

בקיבוץ צובה מפתחים חלון ממוגן עם מסך מגע, שעשוי לשמש פלטפורמות צבאיות בכל רחבי העולם

"החלון הממוגן מעביר מידע"

צילום: חברת OSG

חברת OSG של קיבוץ צובה החלה לייצר שמשות ממוגנות עם מסך מגע מוטמע בשמשה. "מדובר בהתקן דמוי קסטה המושחל בין שכבות המיגון. המסך מחובר למערכת המולטימדיה של הרכב וכך הוא משמש להקרנת מפות, שידור חי מהמצלמות המותקנות על הרכב, יום או לילה, ואפשרויות נוספות", מסביר דניאל כהן, מנכ"ל המפעל, וחבר קיבוץ צובה.

"אחת הבעיות ברכבים קרביים היא העדר מקום בחלל הקבינה, שם שנמצאים הנהג והמפקד. היום, המפקד צריך לשים את המחשב הנייד על הברכיים במהלך פעילות. זה גם מפריע, וגם בעת תאונה המחשב הנייד יכול לסכן את הנוסעים. הצורך הזה הביא אותנו לפתח את הסקרינקס - מסך מגע שנמצא בתוך החלון של המפקד. זה חוסך מקום. אם רכב מתהפך או עולה על מטען, המחשב הנייד לא פוגע בנוסעים. התעשייה שלנו הולכת לכיוון הזה. המסכים האלו משמשים לרכבים כמו האמרים או MRAP, איפה שיש חלונות בקבינה".  

הפיתוח של הסקרינקס הוא דוגמא נוספת ליצירתיות של התעשייה הביטחונית בארץ. קיבוץ צובה החל לייצר שמשות ממוגנות לאחר מלחמת לבנון הראשונה. כבר באינתיפאדה הראשונה חלק מרכבי כוחות הביטחון של ישראל כללו מיגון כזה. "הרעיון להקים את המפעל התחיל אי שם בשנות ה-70", מספר כהן. "באמצע שנות ה-70, התחילו לייבא לארה"ב רכבים יפניים, ונוצר מחסור בשמשות להחלפה לרכבים אלו. אז הציעו לנו להקים מפעל לשוק האמריקאי. את הידע לייצור שמשות לרכבים אזרחיים קנינו אז מפינלנד. ככה זה התחיל. לאחר מלחמת לבנון הראשונה פנו אלינו ממשרד הביטחון לפתח גם שמשות ממוגנות לרכבים. אז התחלנו לחקור את התחום ופיתחנו טכנולוגיה ומוצרים גם לתחום הצבאי. היום יש לנו שלושה מפעלים - שניים למיגון שקוף - בארץ ובארה"ב - ועוד מפעל לשמשות אזרחיות בארץ".

קיבוץ צובה נחשב היום כספק מיגון שקוף מוביל בארץ, באירופה ובארה"ב. חברת OSG מעורבת בפרויקטים גדולים בעולם למיגון רכבים צבאיים. בין היתר, היא ספק מוביל במיגון חלונות לפרויקט ה-MATV וה-MRAP האמריקאי, והיא הספק הבלעדי לפרויקט ה-FHTV האמריקאי. כמו כן, OSG מספקת מיגון חלונות לצבא הצרפתי בפרויקט PVP, לצבא הבריטי בפרויקט רכבי ה-HUSKY ולצבא האיטלקי בפרויקט מיגון רכבי ה-ASTRA.

בנוסף, חברת OSG היא ספק ראשי לפרויקט ה-(Joint Light Tactical Vehicle (JLTV האמריקאי.  מדובר בפרויקט ענק שבמסגרתו הצבא האמריקאי מתכוון לרכוש 50,000 רכבים צבאיים קלים והמרינס עוד כמה אלפים. ההתמודדות במכרז היא בין AM General (יצרנית ההאמר), Oshkosh ושותפות בין לוקהיד מרטין ל-BAE. קיבוץ צובה עובד עם כולן.

חברת OSG מספקת גם מיגון שקוף לצה"ל. חלק מהפלטפורמות כוללות את רכבי הדוד שהחליפו את ג'יפ הסופה, נגמ"ש ה"נמ"ר" וגם ספינות של חיל הים.  בערוץ האזרחי, מספקת החברה שמשות לשוק הרכב האירופאי וכן לשוק המקומי. "הקמנו את המפעל לשרת את צבא ארה"ב. אנחנו ספקים מספר אחד מספקים להם מיגון שקוף. השוק המקומי הוא יחסית קטן, ומרבית התוצרת הולכת לחו"ל. כ-80 אחוזים", מסביר כהן. "הפיתוח של המוצרים נעשה בארץ, חלקו בשיתוף מפא"ת והאקדמיה הישראלית".  

"להאריך את חיי המוצר"

בצובה מסבירים שמדובר בשילוב של זכוכית ופולימרים בתהליך עבודה מיוחד. השמשות הממוגנות עומדות בתקן אירופי של נאט"ו שנקרא STANAG 4569. מדובר בתקן שמגדיר חמש דרגות של התנגדות בליסטית. הרמה הכי גבוהה, רמה 5, יכולה להגן בפני פגזים בקוטר 25 מ"מ שנורים על הרכב ממרחק של 500 מטרים במהירות של 1258 מטרים/שנייה. זה התקן. אותה רמה גם מגדירה חסינות בפני קליעים טונגסטן בקוטר 7.62 (M993) - כדור הנקרא בצה"ל "חודר שיריון". בארה"ב הצבא האמריקאי עובד לפי תקן שנקרא ATPD 2352. התקן מתבסס, בשינויים מסוימים, על שני תקנים קודמים - MIL-STD-810 בגרסאות G ו-F. פיתוח נוסף של חברת OSG הוא חלון ממוגן בשם ADI. 

"אחת הבעיות של זכוכית בליסטית משולבת חומרים היא אורך החיים של המוצר. בדרך כלל, כל 3-5 שנים בממוצע צריך להחליף חלון", אומר כהן. "כדי להתגבר על הבעיה, פיתחנו פולימר מיוחד שמכפיל את אורך החיים של המוצר. זה מקטין את הוצאות התחזוקה של הרכבים ומקטין בעיות של שקיפות שמתפתחות לאורך השנים במוצר. פיתחנו אותו במשך שנתיים אחרונות והוא עבר את כל הבדיקות הנדרשות, כולל עמידה בתנאים קיצוניים".

בהיבט העסקי, מסבירים ב-OSG שמדובר בשוק עם ביקוש די יציב אודות לתחזוקה. באירופה יש ירידה בביקושים בשנים האחרונות, אבל השוק האמריקאי הוא השוק הגדול. "אנחנו נמצאים בכל הפלטפורמות של צבא ארה"ב, וזה שוק חלפים גדול", מסביר כהן. "גם בזירה הימית אנחנו מספקים מיגון שקוף לספינות בארץ ובחו"ל, כולל במזרח הרחוק במדינות כמו יפן ואחרות. שוק נוסף הוא רכבי 4*4 לתחום הHLS. סיפקנו מוצרים גם לתחום הבניין כמו חלונות לממ"דים. אלו לא חלונות שעומדים בפגיעה ישירה, אבל הם נותנים מענה לרסיסים או נשק קל. משלבים אותם למשל בעמדות של צה"ל". 

פיתוחים עתידיים? 

"הכיוון שלנו הוא שימוש בחומרים אקזוטיים כמו קרמיקות שקופות, זכוכית ספיר ואחרים. עם הזמן המוצרים הללו יהפכו לנפוצים יותר. יש להם יתרון בעמידות בליסטית ביחס למשקל. זה יכול להפחית משקל של חלון בחצי. ברכב משוריין זו המטרה, להוריד משקל כדי לשפר ביצועים", מסכם כהן.