ההשוואה בין דאעש לחמאס

האלוף (מיל') דוד עברי מאמין שאין צורך להשוות בין חמאס לדאעש - כל אחד והטרור המסוכן שלו המאיים על אזורנו 

ההשוואה בין דאעש לחמאס

צילום: AP

נכון שטרור הוא טרור הוא טרור, אבל גם נכון שלא כל טרור נגזר מאותם המניעים וניזון מאותן המקורות.העובדה במספר הגדול של ארגוני טרור שלעיתים מתחרים ומתמודדים זה מול זה. בוודאי האוביקטים אליהם מכוונות פעולות הטרור שונים.

לפיכך, מאוד לא מובן לי הניסיון להשוות את דאעש לחמאס. נכון ששניהם ארגוני טרור אכזריים מאוד, אך בכך תמה ההשוואה. מניעיהם שונים בתכלית, מקורות ההזנה שלהם שונים, אופי פעילותם שונה והאוביקטים אליהם מכוונות פעולות הטרור שלהם שונים.

למה הדבר דומה? לכך שנתייחס לפעילות פוליטית בהכללה. הרי פעילות פוליטית נובעת מאינטרסים שונים, דעות שונות ומטרות שונות שמוצבות להשגה. אין פוליטיקה של מפלגה קומוניסטית דומה לזו של מפלגה דמוקרטית, אבל שתיהן עוסקות בפוליטיקה. אין פוליטיקה של "מרצ" דומה לזו של "ישראל ביתנו", אבל שתיהן מפלגות פוליטיות לגיטימיות ושתיהן עוסקות בפוליטיקה בהכללה, אבל אף אחד לא יאמר שהן דומות וילעגו לו אם יאמר זאת.

דאעש פרצו בסערה לחיינו לפני פחות או יותר שנה וקצת. עד אז מרבית הפעילות שלהם לא הגיעה לכותרות הראשיות של עיתוני העולם. אולם, כאשר החלו לכבוש שטחים נרחבים בעיראק והכריזו על הקמת המדינה האיסלאמית, פתאום גילה העולם את הארגון הקיצוני והחל לתכנן את מפלתו, בין אם במתקפות ישירות או תוך שימוש בצבאות מקומיים וארגונים המתנגדים לדאעש.

נשיא ארה"ב, ברק אובמה, הקים קואליציה בינלאומית למלחמה בדאעש, אולם בינתיים מרבית הפעילות מתמקדת בהפצצות מהאוויר של ריכוזי כוחות של דאעש. גם אספקת חימוש והדרכה לצבא עיראק, וצבאות אחרים באזור.

מובן לכל שהטיפול בדאעש והטיפול בחמאס שונים בתכלית בגלל אופי פעולותיהם השונה והמניעים השונים. הניסיון להכתיב לעולם המערבי את השוויון בין דאעש לחמאס גורם לגיחוך ולהסתייגות מיידית, ויותר מכך – לעיתים גורם נזק. ניתן להבין שההשוואה בין דאעש לחמאס מנסה להצדיק פעילות זהה מול שניהם, דרישה שאיננה מתקבלת כלגיטימית בעיני העולם המערבי. ההשוואה נשמעת כקונטרה-פרודוקטיבית, כלומר משיגה את ההיפך מהכוונה אותה רצו להשיג המשווים. בגלל ההשוואה, נוטים האנשים לנתח את הסיבות בגללם אין הם מוכנים לפעול באותה דרך מול שניהם והם נוטים להציף את הגורמים הלגיטימיים אשר אמנם אינם מצדיקים פעילות טרור, אך מצדיקים התנגדות ושאיפות לאומיות כמו השתחררות מכיבוש, דבר שמתקבל בהבנה בעולם המערבי – אם כי שוב אני מדגיש, אינו מצדיק טרור.

הערכתי שפעולות הטרור של החמאס הם מספיק אכזריים ובלתי מקובלים בכל נורמה. שיגור רקטות על ישובים מאוכלסים ופגיעה באזרחים חפים מפשע היא פעילות טרור חזקה בפני עצמה שאינה מחייבת חיזוק על ידי השוואה לדאעש העורפת ראשים. לדעתי, הפסקת ההשוואה לדאעש רק תחזק את הטיעונים מול החמאס אם נדגיש את פעילות הטרור האכזרי של החמאס כשלעצמו

אולי יעניין אותך גם