האתגרים המיידיים של גדי אייזנקוט

הרמטכ"ל ה-21 של צה"ל יצטרך לצלול מיד עם כניסתו לתפקיד להתמודדות עם מספר חזיתות במקביל. מצד אחד - האיום הגבול הצפון, חיזבאללה ואיראן עשויות לתקוף ברמת הגולן ודאעש עלול לגרור את ישראל לעימות, מצד שני - גם תוצאות מערכת הבחירות ב-17 במרס עלולות להוות אתגר. פרשנות

האתגרים המיידיים של גדי אייזנקוט

צילום: אריאל חרמוני, משהב"ט

החצוצוצרות נדמו, מסדרי הכבוד התפזרו, ולגדי אייזנקוט, המפקד הטרי של צבא ההגנה לישראל, אין אפילו יום אחד ליהנות מהדרגות החדשות, מהתפקיד הרם ומהחנופה הנלווית אליו, שכן הוא נכנס ללשכת הרמטכ״ל בתקופה רגישה מאין כמוה.

האתגר הראשון של אייזנקוט, כבר מהיום הראשון בתפקיד, הוא להתכונן למערכה הבאה בצפון, שיכולה לפרוץ בכל רגע. מדובר במשימה מיידית שכן למרות שהמתיחות בצפון ירדה מן הכותרות בתקשורת, הרי שבפועל המצב בזירה הצפונית ממשיך להיות מתוח מאוד. האירועים שהיו שם באחרונה: תקיפה על בכירים מחיזבאללה ומאיראן המיוחסת לצה״ל, ומתקפה קטלנית נגדית של החיזבאללה, הם רק ביטוי של המצב הלא יציב באזור.

שורשי המתיחות שיכולים להוביל למלחמה בזירה הצפונית נותרו בעינם: ישראל עלולה לבצע פעולות כנגד השתלטות איראן וחיזבאללה על הגבול ברמת הגולן, חיזבאללה ואיראן יכולים ליזום מתקפה נוספת משלהם. גם כוחותיו ארגון דאעש, המנהלים מלחמת חורמה כנגד צבא אסד, איראן וחיזבאללה, עלולים ליזום מהלך התקפי מעבר לגבול הצפון שיגרור את ישראל לקלחת.

גדי אייזנקוט מכיר היטב את זירת הצפון מתקופת היותו אלוף הפיקוד ומתפקידים קודמים. הוא ינסה למנוע מלחמה צפונית ככל שניתן, או לכל הפחות לעכב אותה עד שיתוקנו בצה״ל ליקויים שהתגלו בכשירות צבא היבשה ובתחום מלאי התחמושת

זירת נוספת עליה יצטרף הרמטכ״ל החדש לתת את הדעת היא רצועת עזה. חמאס עלול ליזום סבב אלימות נוסף אם ירגיש שהוא נקלע שוב לפינה ללא מוצא כמו בקיץ 2014, אולם כרגע, לא מסתמן עדיין הסבב הבא בחזית הדרום, לפחות לא בחודשים הקרובים.

הזירה האיראנית צפויה אף היא להעסיק את הרמטכ״ל בחודשים הראשונים לכהונתו, לקראת מועד ההסכמה על מסגרת העבודה בין איראן למעצמות, שנקבע לסוף חודש מרץ הקרוב. במקרה שאיראן תמשיך בהעשרת האורניום, צה״ל יידרש שוב להציג פתרונות לסיכול תכנית הגרעין. 

דווקא הזירה הפלסטינית ביהודה ושומרון נראית שקטה יחסית, ונראה שהרשות הפלסטינית בראשות אבו מאזן דבקה באסטרטגיה שלה לרכז את כל המאבק מול ישראל במישור המדיני הבינלאומי.

האם גדי אייזנקוט מוכן לאתגרים המיידיים שעומדים בפני צה״ל בהנהגתו? נראה שכן. הרמטכ"ל החדש הגיע לתפקיד לאחר יותר מעשור של תפקידים בכירים במטה הכללי, ולמרות שהמנהיגות שלו אינה כריזמטית או סוחפת, היא נתפסת בצה״ל כמהלך טבעי.

מה שעתיד להקשות אייזנקוט נוגע דווקא לפוליטיקה הישראלית הפנימית. ישראל נמצאת בתקופת בחירות סוערת, כך שצה״ל ייאלץ לפעול ללא תקציב מאושר עד להתייצבות הממשלה הבאה. תסריט בלהות אפשרי מבחינתו של אייזנקוט נוגע לזהותו של שר הביטחון הבא. במקרה שהאלוף (במיל׳) יואב גלנט המועמד לתפקיד מטעמו של משה כחלון, ימונה כשר ביטחון, עשוי אייזנקוט לוותר על התפקיד ולפרוש מן הצבא, לאחר שגם סרב לכהן כסגנו של גלנט, כאשר היה אמור להתמנות לתפקיד הרמטכ"ל.

אולי יעניין אותך גם