דיווח: מסתמנת הסכמה רוסית-איראנית לאספקת סוללות S300

למרות ההבטחה הרוסית לנתניהו, פוטין בוחר לחדש את השיחות עם איראן סביב אספקת סוללות ה-S300 לטהרן. הסיבה כנראה נעוצה בסכסוך באוקראינה בין פוטין לאובמה

דיווח: מסתמנת הסכמה רוסית-איראנית לאספקת סוללות S300

ביקור משלחת ביטחונית רוסית באיראן. מקור: rt.com

מוסקבה וטהרן חתמו עסקה לשיתוף פעולה צבאית, כך לפי דיווח באתר rt.  לפי הדיווח העסקה מרמזת על שיתוף פעולה רחב גם בהכשרת כוח אדם ופעילויות ללוחמה בטרור. מתווה העסקה עשוי גם לפתור את המחלוקת סביב אספקת סוללות טילי S300 מתוצרת רוסיה. אותה עסקה שפוטין התחייב בפני ביבי שלא תצא לפועל? טוב , זה היה לפני המשבר באוקראינה.

לפי הדיווח, שר הביטחון של רוסיה, סרגיי שויגו, ועמיתו האיראני תא"ל חוסיין דהגאן (Hossein Dehghan), חתמו על המסמך במהלך ביקור של צמרת ביטחונית רוסית באיראן. על פי ההסכם החדש, שיתוף הפעולה התרחב ויכלול אימון כוח אדם, שיתוף פעולה נגד הטרור ויכולות משופרות לציים של שני המדינות שיאפשרו שימוש הדדי תכוף בנמלים אחת של השניה. (כלומר, נמל טרטרוס ברוסיה ישמש את הצי האיראני? נחמד).

על פי סוכנות הידיעות האיראנית פארס, שני הצדדים גם פתרו בעיות הנוגעות לאספקת המערכות להגנה מפני טילים מסוג S300 של רוסיה לאיראן. עם זאת, מוסקבה עדיין לא הגיבה רשמית לטענה זו. החוזה בסך 800 מיליוני דולרים לאספקת מערכות טילי הגנה אווירית S300 לאיראן בוטל בשנת 2010 על ידי הנשיא רוסיה דאז, דמיטרי מדבדב, כדי ליישר קו עם סנקציות של האו"ם שהוטלו על איראן בשל תכנית הגרעין השנויה במחלוקת שלה. בעקבות החלטה זו, טהרן הגישה תביעה תלויה ועומדת כיום על 4 מליארדי דולרים נגד רוסיה לבית המשפט לבוררות של ז'נבה.

"שתי המדינות החליטו ליישב את סוגית הS300", אמר משרד הביטחון של איראן, כפי שצוטט על ידי סוכנות הידיעות אינטרפקס. לא סופקו עדיין פרטים נוספים. החידוש האפשרי של שיחות הנוגעות למכירת טילים אושר על ידי הראש לשעבר של מחלקת הביטחון של המשרד לשיתוף פעולה בינלאומי, כך על פי סוכנות ידיעות RIA נובוסטי.

"זהו צעד שננקט בכיוון של שיתוף פעולה כלכלי וטכנולוגיות צבאיות, במערכות הגנה כמו S300 ו- S400 ואנחנו כנראה נספק אותן", אמר Leonid Ivashov, נשיא המרכז הבינלאומי לניתוחים גיאופוליטיים לRIA. הסנקציות של המערב קירבו בין שתי המדינות, Ivashov הוסיף. ההסכם החדש מכוון ליצירת "טווח ארוך ופנים רבות" ליחסים הצבאיים עם איראן, אמר שר הביטחון של רוסיה, והדגיש כי "נוצר בסיס תיאורטי לשיתוף פעולה בתחום הצבאי".

במסגרת הביקור סגרו הצדדים גם על ביצוע תרגיל ימי משותף בים הכספי. כמו כן, הודיע שגריר רוסיה באיראן,  Levan Dzhagaryan, כי מהנדסים רוסיים החלו בפיתוח הכור לייצור חשמל, Bushehr-2, באירן. לפי הדיווח, מדובר בשלבים 2 ו-3 של פיתוח הכור. מדובר בהסכם מסגרת שבו איראן רכשה מרוסיה 8 כורים בנוסף ל-Bushehr שהחל לפעול בקיץ האחרון. Bushehr-2 הוא הראשון בהסכם החדש, והוא אמור להפוך לפעיל בסוף שנה זו. השני, אמור להיכנס לפעולה עוד שמונה שנים.