דיווח: המוסד הישראלי השיג שרטוטים של טילים מדרום אפריקה

ממסמכים שמפרסם אל ג'זירה, עולה כי המוסד השיג שרטוטים של מערכת טילים דרום אפריקאית בשם Mokopa שפותחו על ידי חברת Denel. לפי המסמכים, המוסד לא הודה כיצד השיג אותם, אך היה מוכן לדון בהחזרתם לדרום אפריקה בתנאי שישראלי מסוים החשוד בפרשה לא יועמד לדין

דיווח: המוסד הישראלי השיג שרטוטים של טילים מדרום אפריקה

deneldynamics.co.za

מסמך חשאי שדלף לאל-ג'זירה חושף כי ב2010 ישראל השיגה שרטוטים של טיל נ"ט מדרום אפריקה. שירות המודיעין של דרום אפריקה השתיק את הפרשה. שנים מאוחר יותר, כאשר שני גברים שהואשמו בגניבת התוכניות הועמדו לדין בדרום אפריקה, התובעים לא הצליחו לשחרר את המידע המלא של מעורבותה של ישראל.

עיתונאים שסיקרו את המקרה הוזנו במידע כוזב אודות האירועים, ודיווחו כי השרטוטים הוצעו למכירה לישראלים אבל הם "לא היו מעוניינים". אנשי מכירות בשוק השחורים הגדירו את המקרה כ"בדיחה". עם זאת, מסמך חשאי של ישראל מראה כי אנשי עסקים ישראליים היו אכן מעוניינים, ולקחו את אנשי המכירות ברצינות. סביר להניח שהם רכשו את השרטוטים ולאחר מכן, ככל הנראה, העבירו אותם למוסד. המסמכים כוללים תשובה סודית לבקשה של דרום אפריקה לשירות המודיעין של ישראל להחזיר את השרטוטים נגנבו. (המסמכים מקושרים לכתבה המקורית).

במסמכים המוסד אומר כי "לאור שיתוף הפעולה החזק" בין שירותי המודיעין של שתי המדינות "אנחנו יכולים, לפחות, להחזיר את תוכניות הטילים אליכם". אבל הם עשו זאת בתנאי שאזרח ישראלי שהיה מעורב בפרשה "לא יועמד לדין או יהיה מעורב בסוגיות משפטיות". נראה כי דרום אפריקה הסכימה לתנאים משום שישראל לא הייתה מעורבת באופן ישיר בסוגיות משפטיות מאז המקרה.

תוכניות טילים נגנבו

מסמך של המוסד מאוגוסט 2010 שסווג סודי ושכותרתו "Mokopa Missile Plans - Response", המוסד מסרב לחקור כיצד ישראל השיגה את התוכניות הגנובות. מערכת טילי אוויר-קרקע Mokopa מיוצרת על ידי יצרן נשק דרום אפריקאי בשם Denel ונקראת על שם נחש הממבה השחור בשפת סטסאוונה. במסמך המוסד מציע עזרה למצוא את השרטוטים.

"בהמשך לבקשתך בנוגע לפרשת טילי Mokopa [כך במקור], שים לב שלשירות שלנו אין סמכות לבצע חקירות בשטח ישראל", המוסד כותב. "עם זאת, לאור שיתוף הפעולה ההדוק בין השירותים שלנו, והרצון הכנה שלנו לסייע לך, יש לנו דרכים בהן אנחנו יכולים, לפחות, להחזיר את תוכניות הטילים אליך".

אבל יש תנאי: "מאז, על פי המידע שנמסר לנו, אזרח ישראלי מעורב בפרשה זו. נשמח לקבל אישור מהרשות המוסמכת שהאזרח הישראלי לא יהיה מועמד לדין או מעורב בסוגיות משפטיות בדרום אפריקה בעניין פרשה זו, לפני שאנחנו מעבירים את התוכניות אליך. המידע שאנו נעביר אליך בעניין זה הוא מודיעיני מסווג, ולכן אין להשתמש בהליכים משפטיים". המסמכים אינם מסבירים כיצד האזרח הישראלי מעורב בפרשה. אבל מסמכי בית המשפט מזכירים את האזרח המדובר וחושפים כי הוא הראה את השרטוטים, אבל מעורבותו בפרשה לא המשיכה.

שניים מורשעים

הפרטים מגיעים ממקרה בפרטוריה, שבו שני גברים נשפטו על מעורבותם בפרשת טילי Mokopa. הם נעצרו לפני שנתיים במבצע עוקץ משוכלל. Danie Steenkamp, ​​טכנאי בכיר לשעבר בDenel, הודה באשמה בשני סעיפים. הוא נידון לחמש שנות מאסר. אנתוני Viljoen, מנכ"ל של חברה שעבדה עם Denel, הודה גם הוא בשני סעיפים. הוא סגר עסקת טיעון והפך לעד מדינה. בסוף הוא השתחרר עם מאסר על תנאי של חמש שנים וקנס של 45,000 דולרים.

מסמכי בית המשפט חושפים כי השניים נפגשו כאשר Viljoen תקן עגלת טילים לDenel, ורקחו תכנית למכור את טכנולוגיית הטילים שכללה חברת offshore עם חשבונות בנק במאוריציוס. מסמכי בית המשפט מראים כי בין ינואר 2008 וינואר 2009 Steenkamp הראה מסמכים, דגמים, אובייקטים ומידע על טילי Mokopa למספר אנשים, כולל אותו אזרח ישראלי "ולאנשים אחרים שאינם ידועים לדרום אפריקה (וגם לא לישראל)".

מסמך בית משפט אחד אומר שגורם המקל במקרה של Viljoen היה כי "הניסיונות למכור את הטכנולוגיה הזו לא התממשו והמדינה הייתה מודעת לעסקה זו משלב מוקדם". עם זאת, מהמסמך שהודלף לרשת אל-ג'זירה עולה כי בית המשפט לא אמר את מה ששירותי המודיעין בדרום אפריקה ידעו: שרטוטי Mokopa, למעשה, היו בידיה של מדינה זרה.

על פי מסמכי בית משפט, שותף שלישי, Johan Grundling, נסע לישראל בשלבים המוקדמים של הניסיונות של Steenkamp וViljoen למכור את תוכניות הטילים. בחודש מרץ 2010, המסמכים מראים כי Grundling התאבד כשהיה תחת פיקוח משטרתי בביתו בזמן שחיכה למעצר לאחר שהמשטרה וחוקרי הונאה פשטו על ביתו כחלק מחקירה נפרדת להונאת מס של מיליון דולרים. החיבור של Grundling בפרשת טילי Mokopa, וההעברה של תוכניות הטילים לישראל עדיין לא ברור. 

 

אולי יעניין אותך גם

An F-15C Eagle assigned to the 493rd Fighter Squadron takes off in support of exercise Point Blank 20-1 at Royal Air Force Lakenheath, England, Jan. 30, 2020. Point Blank is a bilateral exercise that enhances professional relationships and improves overall coordination with allies and partner militaries. (U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Mikayla Whiteley)

 

בית הנבחרים של ארה"ב אישר תקציב ההגנה לשנה הקרובה

אישור התקציב מאפשר לפנטגון להתחיל ברכש עשרות מערכות נשק חדשות