גל הטרור בצרפת: מקרים דומים יתרחשו בעתיד הקרוב

תא"ל (מיל') ניצן נוריאל, לשעבר ראש המטה ללוחמה בטרור, מאמין שמה שהתרחש בימים האחרונים בצרפת אינו מקרה ייחודי וחד פעמי. לטענתו, אירועים דומים של התארגנות מקומית, שאינה מקבלת הוראות ממפקדה מעבר לים, יתרחשו שוב בעתיד הקרוב ובמתארים דומים

גל הטרור בצרפת: מקרים דומים יתרחשו בעתיד הקרוב

כוחות הביטחון הצרפתיים סיימו את ההשתלטות על שני מוקדי הפעילות בפריז וסביבה וחיסלו את שלושת המחבלים שהיו אחראים לאירועים הקשים שהתרחשו במדינה בימים האחרונים. עם זאת, עדיין נדרש אומץ (או שיגידו טיפשות...) להניח כבר בשלב הזה תובנות והערות מן האירוע, אולם נוכח שטף המלל והלהג שסביב האירועים, זה מחייב אמירה "אחרת".

ראשון - לאט לנו מלחלק ציונים לכוחות הביטחון הצרפתיים. הם עסקו בשני אירועים במקביל תוך ניסיון למנוע נוספים. מתוך הכרותי איתם, וכפי שהוכח בינתיים, היכולות שלהם אינן מבוטלות.

שני - לכול הקוראים לאירופה בכלל, ולצרפת בפרט, להתעורר ולנקוט צעדים משמעותיים אל מול האיסלאם הקיצוני. מבקש לומר, בכול הפורומים הביטחוניים האירופאים בהם אני נוטל חלק ה"בשורה" כבר יצאה - תמונת האיום ברורה להם לחלוטין והמוטרדות מהתהליכים השונים של ההקצנה מוכרת, ולטענתם אף זוכה למארג של פעילויות שחלקן במישור המשפטי וחלקו במישור הבטחוני.

למען הסר ספק, זה כמובן לא מספק וההכרעה האירופית בסוגיית מה יותר חשוב "זכויות הפרט" אל מול "הזכות לחיים", טרם קיבלה ביטוי משמעותי יותר בחיי היום-יום הביטחוניים. ולכן השאלה האם אירופה או העולם המערבי "התעוררו", איננה בהכרח רלוונטית כי כלל הכלים העומדים לרשותם אינו יכול להיות ממומש מבלי שתוכרענה שאלות יסוד על דמות החברה האירופית.

שלישי - זהו לא אירוע מוכוון מגורמי חוץ. לא היה אישור תוכניות באף מפקדה מעבר לים, בין אם מבית מדרשו של אל קעידה או מבית מדרשם של אנשי המדינה האיסלאמית, וזו דווקא הבשורה הרעה! כי מסתבר (לנו זה לא כול כך חדש) שניתן לייצר פיגוע טרור משמעותי שמחזיק מעמד 48 שעות וגובה קורבנות לא מעטים, רק דרך מה שנקרא "פיגועי  אווירה". לכן, להערכתי, נראה בעתיד הקרוב אירועים נוספים באותו מתאר או מתארים דומים, וזה עוד טרם "חזרתם" של  בוגרי המדינה האיסלאמית לאדמת אירופה.

מספיקה אווירה תומכת, לצד עידוד דתי קיצוני, כדי שתומכי האיסלאם הקיצוני יקחו נשק ליד. נשק אוטומטי נמצא בזמינות גבוהה יחסית ברחבי אירופה, בעיקר משום היעדר פיקוח משמעותי במעברי הגבול השונים, כך שנשק שכזה זולג באופן די חופשי ממדינות ברית המועצות לשעבר לתוככי אירופה, מה שמסביר את הקלות במימוש פיגוע אווירה ראוותני נגד מטרות שבעיני הקיצוניים הן מטרות לגיטימיות לגמרי, כגון הוצאה לאור שפגעה להבנתם בכבודו של מוחמד, ויעד בו בוודאות גדולה יחסית יהיה ניתן לפגוע ביהודים.

כאן אני מבקש להעיר הערה - עבור האיסלאם הקיצוני, הנושא היהודי (כמו גם הישראלי) אינו בראש סדר העדיפות שלהם. כביטוי קצת ציני אני נוהג לומר "שאנחנו בתפריט, אבל ממש לא המנה העיקרית". הקשר הכולל שלעיתים נעשה במחוזותינו הכורך את כלל הגורמים יחד באותה חבילה הוא טעות ביסודו.

מצרף האירועים בבלגיה, אוסטרליה, גרמניה ועכשיו בצרפת הם בהכרח שואבים את "כוחם" מאותם מקורות שנאה והקצנה איסלמיסטית. אבל בעיניים אירופאיות, ולהערכתי זה לא ישתנה במהותו, אין קשר בינם לבין התפיסה האירופאית הכוללת שנכוחות ישראלית ביהודה ושומרון (לרבות סוגיית ההתנחלויות) אינן קשורות לגל האיסלמיסטי הקיצוני וכול ניסיון לקשור בינהן נדון, בראייה אירופאית, להיכשל.

תובנה לפני אחרונה - ביטול תפילת שישי בבית הכנסת הגדול בפריס הוא אחד הניצחונות היותר משמעותיים של  הטרור, שבמהתו נועד לזרות פחד ולשבש חיים. בהקשר הזה טוב לה למדינת ישראל שתמשיך לפעל לביצור ביטחונן של הקהילות היהודיות בעולם באמצעות המשטרות המקומיות תוך גילוי מעורבות פעילה.

תובנה אחרונה - היות ואנחנו בעונת בחירות, אנא מועמדים יקרים, אל תנסו לעשות הון פוליטי מאירועים אלו. זה אפילו פאתטי.

אולי יעניין אותך גם