אלביט והסופר טוקאנו של אפגניסטן

מטוס ה-A-29 Super Tucano הראשון נמסר בשבוע שעבר לצבא ארה"ב . המטוס הוא ראשון מתוך 20 המיועדים לתכנית שיקום חיל האוויר של אפגניסטן לאחר יציאת ארה"ב מהמדינה. חלק נכבד ממערכות המטוס מיוצרות ומפותחות על ידי אלביט מערכות הישראלית

אלביט והסופר טוקאנו של אפגניסטן

טקס מסירת הסופר טוקאנו - news4jax.com

מטוס ה- A-29 Super Tucano הראשון יצא ביום חמישי האחרון מהמפעל של חברת סיירה נבדה (SNC) ו-Embraer ונמסר לחיל האוויר של ארה"ב. מדובר במטוס אימון מתקדם אשר ישמש את צבא אפגניסטן לאחר יציאת הכוחות האמריקאים מהמדינה. סך הכל, ימסרו לאפגניסטן 20 מטוסים מסוג זה. לפי אתר אמברר, המטוס יכול לשמש גם למטרות תקיפה.

הקשר הישראלי: כל עבודת האוויוניקה של המטוס, מחשב המשימה, הצגים והתצוגה העילית מבוצעת על ידי אלביט מערכות בישראל, ברזיל ובארצות הברית. סך הכל מדובר בעסקה שהיקפה הכולל מגיע ל-427 מליוני דולרים, לא ידוע כמה מתוך זה תקבל אלביט על החלק שלה. העסקה הוכרזה בפברואר 2013 לאחר תחרות של אמברר מול חברת Beechcraft האמריקאית. לפי אמברר הוזמנו עד כה בעולם 210 מטוסים כאלו (99 מהם על ידי ממשלת ברזיל), מתוכם סופקו 170 ( מקור ).

תכנית הכשרת חיל האוויר האפגאני נקראת Light Air Support (LAS) program [לפרטים נוספים אודות התכנית לחץ כאן ]. במסגרתה תכשיר ארה"ב 30 טייסים אפגאנים ו-90 אנשי צוות. מטוסי הטוקאנו עתידים להחליף את מסוקי התקיפה Mi-35 המשמשים כיום את חיל האוויר האפגאני ויסיימו את חייהם בינואר 2016 ( מקור ).

"ברור שהפער הגדול ביותר בחיל האוויר האפגני הוא היכולת לספק אש מהאוויר לאויב על הקרקע", אמר ג'ון מקמאלן, סגן מפקד כוחות ארה"ב באפגניסטן בטקס המסירה. "החתיכה החסרה שחיונית להצלחה היא פלטפורמה שיכולה להוריד נשק מדויק, שיש לה את המהירות והטווח אל כל אפגניסטן, והפלטפורמה הזו היא הטוקאנו. זה המטוס המושלם לתנאי השטח באפגניסטן, זה המטוס המושלם לסכסוך באפגניסטן, וזה המטוס המושלם עבור חיל אוויר אפגניסטן".

בחודש מרץ 2013, אמברר פתחה רשמית מתקן בגודל 40,000 רגל מרובע בג'קסונוויל, פלורידה, כדי לייצר את המטוסים. עד כה נשכרו 72 עובדים. המתקן בג'קסונוויל מבצע טרום הצטיידות, הרכבות מכאניות, הרכבה מבנית, התקנת מערכות ובדיקה, ובדיקת טיסה. באמצעות התכנית, אמברר וסיירה נבדה תומכים ביותר מ -1,400 משרות בכל רחבי ארצות הברית עם יותר מ -100 חברות שעובדות עבורו.

אולי יעניין אותך גם