המזה"ת על פי יעלון

נאום במכון וושינגטון ביום ו' מציג את תמונת המצב האזורית על פי שר הביטחון. מסמך
יעלון בנאומו בוושינגטון. צילום: אריאל חרמוני, משהב"ט


שר הביטחון משה יעלון נשא ביום ו' נאום מרתק בפני סגל מכון וושינגטון בבירת ארה"ב. הנאום סקר את תמונת המצב האזורית.

יעלון אמר כי "יש לנו מערכת יחסים הדוקה עם ארה"ב, שמבוססת על ערכים ואינטרסים משותפים. יש לנו דיאלוג אינטימי עם ארצות הברית, והביקור שלי הוא חלק מזה.

"המזרח התיכון עובר שינויים דרמטיים. אנו עדים לתופעה של אזורים ללא שליטה, כמו בסיני ובגולן, בהם יש נוכחות של גורמי אסלאם קיצוני.
ישראל נהנית היום מגבולות שקטים, אבל אנחנו צריכים להזהיר את עצמנו. מה ששולט במזה"ת זה חוסר היציבות. יש מליציות חמושות היטב בטילים ורקטות, והן איום על ביטחוננו".

על סוריה אמר יעלון כי "אני לא רואה יציבות בסוריה בעתיד הקרוב. במקומות רבים אנחנו רואים טיהור אתני של סונים הורגים עלוואים, ועלוואים הורגים סונים. אני לא מתרשם מההישגים של המשטר הסורי. אסד שולט בארבעים אחוז מסוריה. השאר בידי הסונים והכורדים. אבל האופוזיציה לא מאוחדת. האחים המוסלמים נתמכים בידי טורקיה וקטאר. הסלאפים בידי סעודיה. ויש גורמי אל קעידה שמגיעים מעיראק, שמטרתם ליצור חוסר יציבות בסוריה, ואז בלבנון, ירדן, סיני ובסוף לחסל את ישראל.

"לבנון מחוברת לסוריה יותר מבעבר. המלחמה בסוריה זולגת ללבנון. אנחנו רואים מטוסים ומסוקים סוריים פועלים בבקעת הלבנון נגד סונים. לבנון לא תהיה יציבה בקרוב בגלל זה.

"המדיניות של ישראל היא לא להתערב במלחמה בסוריה. אנחנו מציבים 3 קווים אדומים למשטר בסוריה: לא לאפשר העברה של נשק מתוחכם לארגוני טרור, חיזבאללה או כל אחד אחר. לא לאפשר העברה של נשק כימי. ולשמור על שקט בגבולנו ברמת הגולן. כשהם חוצים את הקווים האדומים האלו, כפי שקרה בגולן, אנחנו פועלים במטרה להשמיד את עמדות הצבא הסורי שאחראיות לירי הזה.

"אנחנו מסייעים הומניטארית לאנשים שחיים באזור הגבול. הקמנו בית חולים שדה, ואנו מעבירים פצועים סוריים לבתי חולים בארץ.

"ירדן מושפעת מהמצב. תופעת הפליטים הסוריים היא כאב ראש גדול למלך ירדן. המצב בסוריה עלול להשפיע על ביטחונה של ירדן. גורמי אל קעידה בדרום סוריה עלולים לאתגר את ירדן. מבחינתנו ברור שירדן היא אי של יציבות באזור, ולכן אנחנו מאמינים שירדן צריכה להיתמך בידי ארה"ב ובני ברית אחרים כדי לשמור עליה יציבה באזור. הירדנים עושים עבודה נהדרת לאורך גבולנו".

על רוסיה אמר יעלון כי ."היחסים בין רוסיה לישראל שונים מימי המלחמה הקרה. יש לנו עם רוסיה יחסים דיפלומטיים ואפשרות לחלוק את דאגותינו, כפי שעשה ראש הממשלה נתניהו עם הנשיא פוטין. איננו מאושרים מהפעילות הרוסית באזור. בעבר הממשל הרוסי ביטל עסקת אס 300 עם איראן. כשיש לנו השגות בנוגע לעסקאות נשק שחלקו מאוד מתוחכם, יש לנו את הערוצים להביע את דעתנו בפני המשטר הרוסי.

"הרוסים לא פועלים נגדנו. אנחנו לא בראש דאגותיהם כשהם מוכרים נשק. מה שנמצא שם זה משחק כוחות עם ארצות הברית, כשיש הרבה נושאים פתוחים ביניהן, בהם אזור ללא טיסה ועתידה של סוריה. הם משתמשים בחימוש ככרטיס פוליטי מול המערב. אנחנו לא מאושרים מזה, כי הכוחות שלנו ואזרחינו נפגעו בעבר מנשק שנמכר לסוריה והועבר לחיזבאללה ולחמאס. יש לנו השגות בנוגע לזה".

 לגבי מצרים ציין שר הביטחון כי "המשטר במצרים מאותגר על ידי שלושה גורמים: האתגר הכלכלי – איננו רואים אופק, ומודאגים מכך. האתגר הפוליטי של אלו אשר אינם מאושרים ממשטר אסלאמי. הם מאתגרים את המשטר. זה לא סימן ליציבות. האתגר השלישי הוא ביטחון – קודם כל ביטחון פנימי. אזרחים במצרים אינם מרגישים בטוחים. לכן אנשים מתחילים להאמין שסוג האסלאם הזה אינו הפיתרון.

"יש לנו מערכת יחסים ביטחונית טובה עם מצרים, שפועלת לטובת שתי המדינות. הגבול של מצרים איתנו הוא הגבול היחיד ששקט, מבחינתם. כוחות ביטחון מצריים פרושים בסיני כדי להילחם בטרור. אנחנו מצפים ממצרים להתמודד עם התופעה הזו של טרוריסטים שמשתמשים בסיני כאזור ללא שליטה, באופן שפוגע גם במצרים. הברחת כלי נשק מלוב ובעבר מסודן הוקטנה, חלק מזה בשל הפעילות המצרית".

בעניין  איראן אמר יעלון :"המנהיג העליון חמנאי יהיה בסופו של דבר זה שיחליט מי יהיה נשיא איראן. בנוגע לשאלה האם המדיניות באיראן תשתנה, זה תלוי בחמנאי ולא במי שייבחר. עלינו להמתין לראות מה תהיה המדיניות אחרי הבחירות. אנחנו מאמינים שהמשטר הזה צריך לעמוד בפני הדילמה: האם להמשיך בתוכנית הגרעין הצבאית, או לשרוד כמשטר. המשטר הזה מעורב בכל מקום בו יש חוסר יציבות במזרח התיכון.

"אל תמעיטו בשאיפות של המשטר באיראן לשלוט בעולם ולהביס את השטן הגדול, התרבות המערבית בראשות ארצות הברית. ובדרך להביס את השטן הגדול ישראל צריכה להימחק מהמפה.

"האיראנים מצליחים עד כה להתחמק ולתמרן מהסנקציות הכלכליות ומהבידוד המדיני. היא לא תושפע אם לא תהיה אופציה צבאית אמינה. כדי להימנע מאופציה צבאית צריכים להשתמש בכל הכלים, שכוללים סנקציות כלכליות ובידוד מדיני. זה עדיין אפשרי אבל יש להיות קשוחים ועם אורך נשימה כדי ללכת עד הסוף עם איראן.

"חמנאי החליט להשעות את תוכנית הגרעין בשנת 2003. הוא חשש אז מארה"ב. חמנאי צריך להבין היום שיש קשיחות ואורך נשימה ללכת עד הסוף, עם כל המחירים שיש לשלם, מבחינת עליית מחירי הדלק ועד לפעילות צבאית. רק כך חמנאי יבין שהגיע הרגע לקבל החלטה, ואני סבור שהוא יקבל אותה".

על הפלשתינים אמר יעלון: "מזכיר המדינה קרי רוצה להביא את הצדדים לשולחן. אנחנו מונים לבוא מיד כדי לדבר על הכול, אבל לא רק על טריטוריה. על הכול. בלי תנאים מוקדמים. עד עתה יש להם תנאים מוקדמים, ולכן האפשרות לפתוח בשיחה נדחית. הם רוצים משהו כדי שנבוא לשולחן, ואלו תנאים מוקדמים. אנחנו מוכנים לדון איתם על הכול. אבל בלי שינוי חינוכי ברשות הפלשתינית אני לא יכול להיות אופטימי בנוגע להתקדמות בתהליך, ועלינו להיערך לנהל את הסכסוך. לב הסכסוך זה חוסר הנכונות שלהם להכיר בזכותנו להתקיים כמדינת הלאום של העם היהודי באיזשהו גבול. צריך להציב תנאים להעברת כסף לפלשתינים בשינוי מערכת החינוך שלהם.

"איננו רוצים לשלוט בפלשתינים, ויש להם כבר עתה עצמאות פוליטית. למעשה יש להם שתיים. אחת בעזה, שמורתעת מאז מבצע עמוד ענן. אני לא בטוח שזה יהיה לזמן ארוך ועלינו להיערך לכך, אבל נכון לעכשיו הם מורתעים.

"היוזמה הערבית היא ספין. ראש הממשלה נתניהו כבר אמר רשמית שאנו מוכנים לשבת לשולחן ללא תנאים מוקדמים והכתבות. היוזמה הערבית היא הכתבה. קודם אנו צריכים לוותר על טריטוריה, ואז הערבים ישקלו יחסים איתנו. זו הכתבה. לשבת לשולחן בלי תנאים מוקדמים אנו מוכנים מיד".

בעניין טורקיה הוסיף כי "השינוי ביחסים בין טורקיה לישראל לא קרו מירושלים אלא מאנקרה, משנת 2004. התחלנו לראות שינוי כשטורקיה החלה לחבור לאויבינו. השיא היה הפרובוקציה הטורקית עם המרמרה שהממשלה בטורקיה הייתה אחראית לה. אנחנו לא נחזור לשנות הזהב של יחסים אסטרטגיים עם טורקיה, אבל יש לנו מערכת יחסים כלכלית טובה. אנחנו מקווים שהשגרירים ישובו לבירות. אנחנו נפתור את המשבר בעתיד הקרוב".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית