אפשר לחסוך אנרגיה בתעשייה

חברת Lightapp מפתחת מערכת אפקטיבית לניהול אנרגיה בקרב לקוחות במגזר התעשייתי. לאחר פעילות של שנה בתנובה, היא מתרחבת לחברות נוספות בארץ ופותחת משרד בארה"ב

אפשר לחסוך אנרגיה בתעשייה

(shutterstock.com)

בסקר מיפוי צריכת אנרגיה שערכה חברת Lightapp במפעל מזון נמצא כי צריכת האנרגיה בסופי שבוע הייתה זהה לצריכה שלהם במהלך השבוע. עובדה זו הקפיצה התראה במערכת הממוחשבת שכן בסופי שבוע בהם המפעל מושבת מעבודה לא אמורה להירשם בריחת קור ממתקני הקירור. אחרי מעקב צמוד אחר תהליכי העבודה מצאו כי בעקבות לחץ העבודה לקראת שבת, נהגו העובדים לקצר תהליכים ובמקום להכניס חומרי גלם יקרים למקררים רגילים הכניסו אותם למנהרת הקפאה והפעילו אותה לכל אורך השבת. מנהרת הקפאה היא צרכן אנרגיה כבד שעלותה בין 7,500 ל- 10,000 שקל בסוף שבוע.

אצל לקוח אחר זוהה פרופיל צריכה לקוי של מתקן קירור הצורך 300,000 ₪ בחודש. באמצעות הצבת תכנית הפעלה נכונה ומתאימה וניצול מנגנון טעינת קור הטבוע במערכת של Lightapp של הצליחו להפחית 30% מעלויות החשמל באמצע השבוע ומעל 50% בסופי שבוע. שתי הדוגמאות אלו מדגימות כיצד שקיפות, תצוגה נכונה וניתוח של מידע אנרגטי בזמן אמת, תוך שילוב משתנה העלויות, מאפשרים חיסכון משמעותי בעלויות האנרגיה. הדוגמאות האלה ורבות אחרות עומדות בבסיס העבודה של חברת Lightapp ופתרון התוכנה שפיתחה, ומדגימות כיצד חיבור נכון למערכות ה- IT של הארגון, איסוף וניטור של מידע אנרגטי וניתוח המידע בזמן אמת מביאים לחיסכון משמעותי. אמנם מפעלים רבים מקפידים לערוך סקר אנרגטי כזה אחת ל- 5 שנים, אלא שאינם מתחשבים בשינוי העונות, שינוי קווי ייצור או שינויים במצבת כוח האדם.  

חברת Lightapp מפתחת מערכת אפקטיבית לניהול אנרגיה בקרב לקוחות במגזר התעשייתי. המערכת כוללת 3 מנועים עיקריים: מנוע ה-Collector אוסף נתונים ממונים, בקרים ומערכות ERP בצורה שוטפת ורציפה, במטרה להכיר את צריכת האנרגיה של הארגון על ציר הזמן. המנוע השני הוא מנוע האנליזה העורך ניתוחים של המידע שנאסף. הוא לומד את פרופיל הצריכה של הארגון, בונה מאפייני מדידה (benchmark) ומדדי ביצועים, ויודע לזהות גם השפעות עונתיות כמו חגים או מבצעים, הוספת קווי יצור, שינוי של מוצרים על הקווים וכו'. המנוע השלישי מתמקד במתן התראות למנהלים באמצעות ממשק משתמש חכם. באמצעותו מקבלים המנהלים מידע אודות תהליכי צריכת החשמל, המים, הגז, המזוט והשפכים במפעל כפונקציה של שעות, משמרות, טמפרטורה, עובדים ספציפיים או גורם מסביר אחר.

"צמחנו על רצפת הייצור של תנובה. הם האמינו בנו ונתנו לנו לפתח פתרון לניהול אנרגיה במפעלים שלהם", אומר אלחי פרקש, מנכ"ל ואחד ממייסדי Lightapp. את החברה הוא הקים יחד עם גיא פאר בשנת 2010 לאחר ששניהם פרשו מאורקל. "בשלושת החודשים הראשונים לאחר ההתקנה, אנו מציפים תמונה אנרגטית מלאה של המפעל ומזהים מוקדים שבהם ניתן לשפר את התפעול בהיבט צריכת האנרגיה. בהמשך, אנו מציעים דרכים חסכוניות יותר לניהול האנרגיה, וממשיכים לנטר את המידע שמגיע מכל צרכני האנרגיה באופן שוטף. על מנת ליצור חיסכון אנרגטי משמעותי יש צורך בניהול מדוקדק ונכון של צריכת האנרגיה. העיבוד של כל המידע הזה שה- Collector אוסף מחייב אותנו לשמור כמות עצומה של מידע בבסיסי הנתונים שלנו.

"כ-30% מצרכני האנרגיה בעולם נמצאים בתעשייה, 30% בבתי מגורים ו- 40% אצל צרכנים מסחריים. אנחנו בחרנו בשלב ראשון להתמקד במגזר התעשייתי מתוך הבנה כי זה השוק המורכב ביותר מבחינה אנרגטית. יחד עם זאת, אנו מבינים את הצורך בפתרון גם במגזרים האחרים ומניחים כי בעתיד נפנה גם אליהם”.

החברה מונה 12 עובדים והיא פעילה אצל עשרות לקוחות בישראל.  צוות הניהול כולל בנוסף לפרקש ופאר גם את ירון בן נון, מומחה לתחום האנרגיה. לאחרונה פתחה החברה משרד באטלנטה, חתמה על שיתוף פעולה עם חברה מקומית בשם PowerGateway, והיא כבר נמצאת בעיצומם של מספר פילוטים בארה"ב. "מדובר בשוק שקיים כבר 40 שנים בתחומים של חשמל, מים וגז. אולם רק לאחרונה, התחילה להתפתח היכולת להפיק ערך מן הנתונים עצמם", אומר פרקש.