ניו מדיה תחת אש

בכנס של איגוד האינטרנט הישראלי, חשף אופיר בן אבי, מנהל ממשל זמין, כי בזמן מבצע עמוד ענן היו 50 מיליון התקפות סייבר על אתר משרד רה"מ, 40 מיליון על אתרי מערכת הביטחון, ו-10 מיליון מתקפות על אתר משרד החוץ

ניו מדיה תחת אש

סשה דרטווה, ראש מדור ניו מדיה בצה"ל (צילום: יוני מלכא)

"אחרי 57 מיליון חשיפות בפייסבוק, ויותר 10 מיליון ביו טיוב, הפסיקו לדבר על ההפצצות בעזה אלא על הציוצים של צה"ל בטוויטר. ה-CNN הגדיר אותנו כהצלחה טכנולוגית. בנוסף רתמנו את האזרחים להסביר את ישראל בפייסבוק ובטויטר- במלחמה הזו נצחנו", הסביר סשה דרטווה, ראש מדור ניו מדיה בצה"ל בכנס של איגוד האינטרנט הישראלי, שנערך אמש בבית ציוני אמריקה בתל אביב.

סשה דרווה השתתף בפאנל הראשון בו נבחנה סוגיית ההסברה ברשת. בפאנל זה לקחה חלק גם מיכל שרייבר, מנכ"לית חברת ווב-דאן שמנהלת את הנוכחות החברתית של פיקוד העורף שהציגה את הערכות פיקוד העורף ברשתות חברתיות בעת חירום. "המטרה של השימוש ברשתות החברתיות היא ליצור שיח עם האזרח בעתות שגרה- חירום ואנחנו הראשונים בצה"ל שהתחלנו תהליך זה". עוד הוסיפה כי "במבצע האחרון תדרכנו את האזרחים והרגשנו שאנחנו מצילים חיים", אמרה שרייבר.

בפאנל הראשון בהנחייתה של טל נברו, יועצת דיגיטל, מדריכה ומרצה בתחום המדיה החברתית, השתתפו גם בן לנג, שהקים את דף הפייסבוק איירון-דום-קאונט; אריק שור, הקים חמ"ל לאומי בבין -תחומי עם עשרות מתנדבים שביצעו במשך 24 שעות ביממה הסברה ישראלית ברשת, ויורם מורד, מנהל המחלקה לדיפלומטיה דיגיטלית במשרד החוץ שציין כי קיים חלון הזדמנות של דיאלוג ער מול עוקבים מהעולם הערבי.

"הרשת מגיעה לכל מקום. מכיכר תחריר ועד האסיר X. בכנס עשינו מאמץ מיוחד לחבר את גורמי הממשל עם תעשיית התקשורת, ועם המתנדבים כדי לראות כיצד ניתן לרתום את הרשת לסייע בעתות חירום כמו גם בזמני שגרה ופנאי. לאיגוד תפקיד ייחודי ביצירת מסגרות שכאלה", אמר פרופ' ישע סיון, יו"ר הועדה הטכנולוגית באיגוד האינטרנט הישראלי.

בעוד שבפאנל הראשון נשמעה הסכמה בין הגופים האזרחיים לממשלה ואפילו הבטחה לשיתוף פעולה עתידי, בפאנל השני, שעסק בפיתוח טכנולוגיות רשת לשעת חירום נשמעה ביקורת מצד מפתחי האפליקציות כלפי מוסדות השלטון. "לעיריות הגדולות יש נתונים על מקום המקלטים ולרב הם גם משתפים פעולה, אבל כשמגיעים לרשויות קטנות ומועצות אזוריות לפעמים אין רשימות של מקלטים וגם כשיש הן מתייחסות לזה כאילו זה סוד", הסביר יובל טיסונה - מנכ"ל זבראפס, מפתחי האפליקציה 'המלחמה הבאה'.

את הפאנל השני הנחה העיתונאי דרור גלוברמן (נקסטר, ערוץ 2), בו השתתפו גם מפתחי אפליקציות לשעת חירום וביניהם: אופיר בן אבי, מנהל ממשל זמין, הזרוע הטכנולוגית של הממשלה, ליאור שיאון, בונה מפת המקלטים האינטראקטיבית. טל גלילי, מתרגם אושאידי, רשת חברתית לדיווח על אסונות, אמרי באומר, יוזם האקתון חוסן לאומי שנועד ליצירת אפליקציות ופתרונות טכנולוגיים לטובת העורף. אורי סגל, מנכל iApps - מפתחי אפליקציה מרחב מוגן המובילה את המשתמש למקלט הקרוב ביותר, חשף כי קיבל מכתב מפיקוד העורף שמסביר כי בחודשים הקרובים פיקוד העורף יצא למכרז על מנת לפתח אפליקציית חירום. דבר שגרר ביקורת בקרב המפתחים: "למה? יש לנו אפליקציה- קחו אותה, למה לבזבז כסף? אנחנו רוצים לחסוך לכם כסף".

אופיר בן אבי, נציג הממשלה בפאנל הסביר כי גם הוא חיפש את רשימת המקלטים הארצית, והסביר כי הממשל צריך להשתפר בתחום ניהול הידע. בן אבי סיפר כי פרט להנגשת המידע לציבור, מחלקתו מטפלת גם בהגנת אתרי הממשלה ממתקפות סייבר ואף הציג מספרים של תקיפות סייבר בזמן עמוד ענן: 50 מיליון על אתר משרד רה"מ, 40 מיליון אתרי מערכת הביטחון, ו-10 מיליון מתקפות על אתר משרד החוץ.

מפגש זה התקיים במסגרת מפגשי העשרה שמוביל איגוד האינטרנט במהלך השנה עבור חברי האיגוד והקהל הרחב. גם בימים אלו אנו נערכים לכנס האינטרנט השנתי שייערך בתחילת מרץ בו ישתתפו מרצים מהעולם ומהארץ ויסקרו את האבולוציה של האינטרנט לרגל 20 שנה לאינטרנט המסחרי בישראל.

פרטים באתר איגוד האינטרנט הישראלי