חוזרים למסלול

בקוריאה הדרומית ובישראל מבקשים להחזיר את היחסים הביטחוניים בין המדינות למסלולם, אחרי הזעם הגדול של בחירת מטוס האימון מתוצרת איטליה, על פני זה של סיאול

בקוריאה הדרומית ובישראל פועלים בניסיון להחזיר את היחסים הביטחוניים בין המדינות למסלולם הקודם, שטמן בחובו פוטנציאל עסקי של מאות מיליוני דולרים. היחסים בין המדינות ספגו "מכה קשה" לאחר שחיל האוויר הישראלי בחר במטוס האימון מתוצרת איטליה ולא במטוס המיוצר בקוריאה הדרומית. הזעם בסיאול על החלטת ישראל היה אז גדול ובתעשיות הביטחוניות הביעו אז חשש שעסקאות שעל הפרק לא תבוצענה.

אבל עתה יש סימנים לשינוי במצב. "בקוריאה הדרומית מבינים שגם הם תרמו לכך שהמכרז נשמט מידיהם", אמר מקור בכיר. הוא הסביר כי סירובם של הדרום קוריאנים להתחייב בכתב לרכש גומלין בניגוד להתחייבות כזו שנתנו האיטלקים, היא שגרמה לתוצאות המכרז.

בינתיים ספגה קוריאה הדרומית עוד מכה בשוק הבינלאומי. כפי שנמסר בישראל דיפנס יצרנית המטוסים המטוסים הדרום קוריאנית KAI שהפסידה בתחרות לאספקת מטוס אימון מתקדם לחיל האויר הישראלי, עומדת להפסיד בתחרות נוספת. הפעם מדובר באספקה של 75 מטוסי אימון בסיסיים לחיל האוויר של הודו. החוזה כולל אופציות לעוד 106 מטוסים.

ההודים בחנו כמה מטוסים והחליטו סופית להעדיף את המטוס מדגם PC-7 מתוצרת החברה השוויצרית פילטוס. הקוריאנים הציעו את מטוס האימון הבסיסי KT-1 . העסקה הצפויה תכלול 75 מטוסים שייוצרו בשוויץ ועוד 106 שייוצרו ברשיון על ידי חברת HAL בהודו. בדומה מאוד למה שקרה בישראל ההודים טוענים כי ההצעה של קוריאה הדרומית הייתה נחותה מכל האחרות ולא כללה מרכיבים מרכזיים. הדרום קוריאנים מערערים על החלטת משרד ההגנה ההודי אבל נראה כי אין לערעור הזה סיכוי לשנות את ההחלטה.

בישראל אומרים עתה כי אחרי הזעם הראשוני, מבינים בסיאול כי ההתנהגות שלהם תרמה לא מעט לתוצאות המכרז. עד להתקררות היחסים בעקבות ההפסד בתחרות, היו על הפרק כמה עסקאות - מכירת מערכות "כיפת ברזל", מכירת מערכות מכ"ם מסוגים שונים, מכירת מערכות לוחמה אלקטרונית ועוד. עד לפני התחרות על מטוס אימון מתקדם לחיל האוויר רכשה סיאול בישראל ציוד ביטחוני בשווי כולל של כ-400 מליון דולר. הפוטנציאל העתידי, אומרים מקורות במערכת הביטחון, גדול בהרבה מהסכום הזה.

אולי יעניין אותך גם