עסקת ה-F-35: רכש הגומלין מתעכב

משלחת של לוקהיד מרטין ביקרה בשבוע שעבר בישראל, אבל גורמים בתעשיות הביטחוניות אומרים: לא נחתמו עד כה שום עסקאות

עסקת ה-F-35: רכש הגומלין מתעכב

מטוס F-35 (צילום: לוקהיד מרטין)

חשש בתעשיות הביטחוניות: בזמן שאספקת מטוסי ה- F-35 החמקניים לחיל האוויר צפויה להתעכב, לא נרשמת התקדמות לגבי רכש הגומלין, שאמור להיות חלק מהעסקה. "בינתיים יש רק דיבורים. אין משא ומתן ואין חוזים", אמר גורם בכיר.

נושא רכש הגומלין, המכונה באופן רשמי "שיתוף פעולה תעשייתי" שכן המטוסים נקנים ממילא בכספי סיוע אמריקאי, עבר כמה "גלגולים". מיד אחרי חתימת העסקה צוטטו גורמים ישראליים בכירים בלשכת שר הביטחון שאמרו כי רכש הגומלין יעמוד על כחמישה מיליארד דולר. זה נשמע בלתי סביר, שכן מדובר בסכום גבוה פי שניים כמעט מהיקף העסקה.

ואכן, מהר מאוד הסתבר כי הפרסומים על היקף רכש הגומלין של ארצות הברית בתעשיות הביטחוניות הישראליות, בתמורה לרכש של 20 מטוסי הקרב החמקניים, היו מוגזמים מאוד וגרמו למהומה בקנדה, שגם היא תרכוש את המטוס, והתעשייה שלה לא ציפתה לקבל עבודות בהיקף כזה. עובדה זו אילצה את ישראל לתקן את הפרסומים.

על פי פרסומים בארצות הברית, בלשכת השר ברק הודו בשעתו שהמידע היה "בלתי שלם" ובעל פוטנציאל להטעיה. ואולם, ללא כל קשר לפרסומים כלשהם שתוקנו לאחר מכן, התעשיות הביטחוניות הישראליות טרם קיבלו חוזים במסגרת העסקה.

עכשיו, מגיע שלב ההסברים: גורמים ישראלים מסוימים מסבירים כי רכש הגומלין מותנה בביצוע התכנית המקורית של ישראל לרכוש 75 מטוסי קרב חמקניים מדגם אף-35. ספק אם תכנית זו תצא לפועל.

כאמור, החוזה שנחתם הוא על אספקת 20 מטוסים. בנימין נתניהו אמר כששב מארצות הברית לפני מספר חודשים, כי במסגרת ההבנות עם וושינגטון לגבי תהליך השלום, ישראל תקבל עוד 20 מטוסי אפ-35 ב"מתנה". זה לא קרה כי התהליך נעצר.

וכך, נותרו התעשיות הביטחוניות הישראליות עם הרבה הבטחות אבל עם מעט מאוד חוזים של קניות גומלין. החברה היחידה שתקבל בוודאות חוזים בזכות רכישת 20 המטוסים היא אלביט מערכות, שפיתחה את קסדת הטייס המיוחדת, שתסופק עם כל מטוס אף-35 שיימכר בעולם.

לתעשייה האווירית הובטח ייצור של כמה מאות זוגות כנפיים של המטוס. לרפאל הובטח לייצר מערכות אלקטרוניות שונות. כל זה, בינתיים, ללא כל התחייבות בכתב.

למרות הדחיות החוזרות ונשנות בפרויקט המטוס, נראה כי חיל האוויר יקבל את ראשוני המטוסים בשנת 2017. כדי לייצר את כנפי המטוס בתעשייה האווירית, צריכה החברה להשקיע בקווי ייצור מיוחדים. בינתיים, זה לא נעשה כי אין חוזים. על סמך דיבורים אף חברה לא מבצעת השקעות.

לישראל דיפנס נודע כי בשבוע שעבר הגיעה משלחת של כעשרה מהנדסים מלוקהיד מרטין, לדיונים עם אנשי מקצוע בתעשיות הביטחוניות השונות בנושאים הקשורים ל"שיתוף הפעולה התעשייתי", ואולם, כאמור, בשלב זה אין עדיין עסקאות מעשיות.

אולי יעניין אותך גם