דיווח: ארה״ב סיפקה לאוקראינה בחשאי טילים לטווח של כ-300 ק״מ

על פי הערכות, טילים אלו שימשו בשבוע שעבר להשמדת סוללת S-400 בחצי האי קרים 

דיווח: ארה״ב סיפקה לאוקראינה בחשאי טילים לטווח של כ-300 ק״מ

U.S. Air Force photo by Airman 1st Class Nathan Clark/Released

על פי פרסום של independent, ארה״ב סיפקה לאוקראינה, בחשאי, טילי ATMACS לטווח של כ-300 ק״מ. מדובר בצעד שמאפשר לאוקראינה להשמיד מטרות בשטח רוסיה, מהלך שארה״ב נמנעה ממנו עד כה. על פי פרסומים ברשת, מה ששינה את דעת הבית הלבן, הייתה ההחלטה במוסקבה לרכוש טילים בקוריאה הצפונית. 

 

״אספקת מערכת הטילים הטקטיים ארוכי הטווח (ATACMS) אושרה על ידי הנשיא ג'ו ביידן בחודש שעבר כחלק מחבילת נשק של 300 מיליון דולר, וקייב החלה להשתמש בהם בימים האחרונים, על ידי פגיעה בשדה תעופה צבאי רוסי בקרים בשבוע שעבר וכן בכוחות רוסים באזור כבוש אחר הלילה״, על פי הפרסום. 

 

היועץ לביטחון לאומי של ארה״ב, ג'ייק סאליבן, אמר שהנשיא ביידן הכניס את חתימתו ל"חבילת תמיכה משמעותית מאוד" לאחר שחתם על החקיקה המיוחלת בבית הלבן ביום רביעי האחרון, פחות מ-24 שעות לאחר שהסנאט הצביע על אישורה. 

 

סאליבן אמר שזה יכלול "ארטילריה נחוצה בדחיפות" ותחמושת עבור מערכת הרקטות HIMARS, כמו גם "עוד כלי רכב משוריינים, טילי ג׳אוולין, סטינגרים ומיירטי הגנה אווירית, בין היתר". 

 

הוא גם אישר כי "מספר משמעותי" של טילי ATACMS נשלחו בהוראת ביידן בפברואר "לשימוש בתוך השטח הריבוני של אוקראינה" ואמר כי ההחלטה לאפשר לכוחות האוקראינים להשתמש בטילים המתקדמים הללו הייתה בחלקה תגובה להחלטת רוסיה לרכוש טילים בליסטיים צפון קוריאניים ולשגר אותם בהתקפות על תשתית אזרחית אוקראינית.

 

"מה שראינו מהרוסים הוא הנכונות שלהם לקבל טילים ארוכי טווח ממדינות אחרות, במיוחד צפון קוריאה. הם השתמשו באלה בשדה הקרב. הם השתמשו בהם כדי לתקוף גם אזרחים אוקראינים. אז מנקודת המבט שלנו, היכולת להתקדם ולספק את היכולות שלנו לאוקראינה - אנחנו חושבים שזה מה שמתאים לעשות ברגע זה. אנחנו חושבים שזו יכולת טובה בשלב זה של הסכסוך עבור אוקראינה", אמר סאליבן.

 

ארצות הברית סיפקה בעבר לאוקראינה גרסה של מערכות הטילים הטקטיות, חמושה בתחמושת מצרר לטווח 100 מיילים (160 ק״מ). על פי הניו יורק טיימס, במהלך הלילה של יום שלישי האחרון, אוקראינה השתמשה בטילים ארוכי הטווח כדי לפגוע בכוחות הרוסים בעיר הנמל ברדיאנסק בים אזוב. 

 

על פי אותו פרסום, ביום רביעי שעבר, חשבונות מדיה חברתית באוקראינה דיווחו על שריפות גדולות ופיצוצים בשדה תעופה צבאי בדז'נקוי, קרים, שפקיד הממשל הבכיר אמר שהוא גם יעד ATACMS ארוך טווח. בנאום באותו ערב הודה הנשיא וולודימיר זלנסקי לגנרל אולכסנדר סירסקי, המפקד האוקראיני הבכיר, אך לא פירט על המתקפה. 

 

״פקידי הממשל שמרו את המשלוח בסוד כדי להימנע מחשיפה לרוסים. כאשר ארצות הברית סיפקה בעבר נשק ארוך טווח לאוקראינה, האוקראינים גרמו בתחילה נזק חמור לכוחות הרוסים. 

 

אבל הרוסים משכו את כוחותיהם ומחסני הנשק שלהם אל מחוץ לטווח הנשק, עד שאוקראינה הפעילה אמל״ח עם טווח ארוך יותר. ATACMS לטווח ארוך יותר היו בין מערכות הנשק הגדולות האחרונות שקייב רצתה וארצות הברית לא ששה לתת.״, לפי הפרסום. 

 

גורמי צבא אמריקאים הזהירו כי ארסנל ה-ATACMS שלהם קטן יחסית, והטילים נועדו לתוכניות מלחמה אחרות של הפנטגון, במקומות, כולל חצי האי הקוריאני. רק כ-4,000 ATACMS יוצרו מאז פותח הטיל בשנות ה-80, לפי לוקהיד מרטין, יצרנית המערכת. קצב הייצור המירבי עומד על 500 טילים בשנה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית